Visar inlägg med etikett inspiration. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett inspiration. Visa alla inlägg

måndag 26 mars 2012

Hyssnaleden: Statusrapport

Igår hade turen att få springa Hyssnaleden 

Här kommer en kort rapport.


Utsikten från Bokskogen

Vädret var helt perfekt, soligt men inte för varmt.  Jag hade klätt mig lätt med kortärmat och en tunn löparejacka.  Trodde nog det skulle bli lite för kallt, men efter några kilometer åkte jackan av och jag kunde springa kortärmat resten av rundan.  Underbart!

Leden är i gott skick  med tydliga markeringar så det är inga problem med att hitta.  Dock lyckades jag missa en sväng och sprang anslutningsleden ner till parkeringen nedanför bokskogen.  Där upptäckte jag mitt misstag och fick ta mig tillbaka till leden igen.

Att markera anslutningsleden i samma kulör som huvudleden är dock det enda negativa jag kan säga om Hyssnaleden.  I övrigt är allt tipptopp.

Några kullfallna träd ligger kvar efter vinterns stormar men ställer inte till några större problem.

Det även lite svampigt på de partier som går över mossar.  Att ta sig torrskodd hela vägen runt var inte möjligt igår :-(

Och Ja!  Det är lika grymt backigt som tidigare.  Upp och ner och upp igen.  Jobbigt, men kul!

Mer info finns på Hyssnas byalag och där finns även en karta.
- Spring!
/Calle

måndag 27 februari 2012

Helgen

Att det var en fin löphelg hoppas jag att ni alla märkte och tog tillfället att komma ut en sväng.  Lite kallt i luften men solen var fantastisk och värmde skönt.

För egen del sprang, eller snarare, lufsade jag långt, ända från Örby till Fjärås. Att det går att förflytta sig så långt utan motor tycker jag är fantastisk och nått som de flesta kan klara av om man håller ett lågt tempo och är klok nog att promenera i alla uppförsbackar.  Vill du veta mer skrev jag några ord på min blogg, calle.stenhall.com.

Nu när snön börjat smälta undrar jag lite om läget ute i skogarna.  Har du någon statusrapport om läget på stigar, löpslingor och vandringsleder maila då till springimark@stenhall.com så kan jag lägga upp den informationen här på Spring i Mark.

Nästa gemensamma löppass blir på söndag.  Rundan är inte spikad ännu, men jag återkommer snart med mer information.


- Spring!
/Calle

tisdag 7 februari 2012

Spring i Mark #18


Det var kallt, riktigt kallt och rått när den lilla hårda skaran av löphjältar samlades vid Habygårdens förskola.  Vi bävade lätt inför vad som komma skulle, 13 kilometer i -14 grader, men satter vår lit till solen som nästan bröt igenom molntäcket.

När klockan slog 10 började vi lufsa mot Örby.  Bra att börja med en rejäl uppförslöpa.  Värmen steg fort och ganska snart kändes livet rätt komfortabelt.

Innan Kongalia (Kungslid) vek vi av mot Ekudden.  Fina vägar tog oss till Kalven där vi fortsatte på Kurirleden mot Öresten.  Underlaget var lite ojämnt här men det gick ändå ganska lätt att ta sig fram.  En del partier ger väldigt fin stiglöpning. Strax var vi framme vid fördämningen och tog oss över till andra sidan för att fortsätta på snötäckta grusvägar.

SiM #18

Siktet var inställt på badplatsen Slättenabb som även vintertid är ett populärt utflyktsmål.  Vi stannade dock inte för nått vinterdopp utan fortsatte en liten bit till för att ta höger i nästa korsning.

Vägen var lång, rak och uppåt ett bra tag men vägen var skön att springa på och rätt snart var vi framme vid Öresten och Slottsbron. Dags att utnyttja Kurirleden en kort  stund innan vi tog oss tillbaka till starten via de Habyska småvägarna.

Solen lyste med sin frånvaro men vi fick en härlig runda och en bra start på söndagen.

Tack till alla!

- Spring!
/Calle

Ps. En zoombar karta finns på Runkeeper. Ds.






karta.


torsdag 14 april 2011

Tips: Hydrering

Jag skrev ett inlägg om hydrering på min blogg som kanske kan vara av intresse.


- Drick!
/Calle

lördag 9 april 2011

Mini-löpning?

Vad menas med mini-löpning?

Är det månne Lilla Martenloppet i Skene eller kanske nått megastort skräpmatsföretag som desperat försöker locka barn genom att låta dem springa sig hungriga?

Nej, det är att springa barfota eller med minimalistiska skor och ni har tur. Ett ödmjukt litet minilöpningsevent går av stapeln den 17 april i Slottskogen Göteborg. Alla välkomna!

Självklar får man gärna springa med skor om man vill det. Fast det är ju ett bra läge att provspringa barfota en lite bit iallafall. Gott om råd för den oinvigde utlovas.


Själv är jag givetvis sugen på att hänga med, men är inte säker på att det går att få in det i planeringen.

- Spring!
/Calle


tisdag 1 mars 2011

Träningstips: Intervall Flex

Det är fortfarande långt till nästa pass som blir den 13:e mars så idag vill jag göra väntan kortare med ett träningstips.

Friskis i Mark kommer att börja med ett pass som heter Intervall Flex nästa vecka och det kan jag lova är en rejäl genomkörare som passar ypperligt till löpare. Mer information finns i mitt inlägg:


- Spring!
/Calle


onsdag 23 februari 2011

Loppen.SE

Idag vill jag pusha för en ny site vars ambition är att samla alla sveriges långlopp. Tidigare har det funnits en liknande databas på marathon.se, men det verkar ha försvunnit så ta en koll på:


Letar man lite längre lopp finns dessa två:


Dessutom finns många tävlingar på:


- Ha kul!
/Calle


onsdag 2 februari 2011

Snart dags för SiM #8

Nu är det snart dags för Spring i Mark #8. Närmare bestämt på söndag klockan 10:00.

Som ni såg i förra inlägget har jag varit på studiebesök i Lund och sprungit the Gax Training Pass vilket var fantastiskt trevligt. Jag skrev en liten reseberättelse på min blog om ni vill veta mer.
Och följande film finns på YouTube om ni vill se hur trevligt det var.


Vi ses på söndag!
/Calle

tisdag 25 januari 2011

Påminnelse SiM #8


Hej Löparvänner!

Vill bara påpeka att det inte är Spring i Mark på sönda utan ni får ge er tilltåls ytterligare en vecka. Först den 6e februari blir det SiM igen.

För egen del är jag ute på äventyr denna helgen. Ska ner till Lund och springa ett gemensamt träningspass med ett gäng andra ultratokar. Det är den legendariske Stefan Samuelsson som anordnar the Gax Training Pass. Mer om det kan ni läsa på


Förra året såg det ut så här


och ute på landsbygden var det stoora snödrivor. Det är bara att hoppas på att vädergudarna är mer välvilligt inställda denna gång.

- Spring!
/Calle

Ps. Om du är sugen på att springa ca 5 mil är det bara att hänga med. Starten går klockan 08:00 från Centralstationen i Lunch på söndagen den 30e januari. Ds.

måndag 17 januari 2011

SiM #7


Igår trotsade fyra hågade löpare det slaskiga vädret och fick en lönntuff men ändå härlig löptur på isiga, grisiga och grusiga vägar i Skene och Kinna.

Väglaget var ibland polerad blankis men mestadels fanns det grus under sulorna. Det gällde dock att vara på sin vakt för att inte stå på öronen. Luftfuktigheten var maximal och ett minimalt dugg föll på våra hjässor. Temperaturen var ovanligt hög, runt 3 C, så både mössa och vantar fick stryka på foten efter en liten stund.

Här är rundan:
Cirka 17.5 km i Skene och Kinna

Det trevliga löpargänget tillbaka vid Friskis efter nästan 2 timmar. Nöjda, glada och kanske en aning trötta i benen.

Bertil, Johanna och Ulf.
Bakom kameran står Calle.

Tack för den trevliga rundan! Nästa gång blir om tre veckor. Återkommer med mer info inom kort.

- Spring!
/Calle



onsdag 15 september 2010

Sverige springer

Vill bara tipsa om TV-programmet Sverige springer som går på TV4 Sport.

Om man inte har den kanalen kan man kika på programmet på TV4 Play.



- Spring!
/Calle