Visar inlägg med etikett hedgärdessjön. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett hedgärdessjön. Visa alla inlägg

måndag 25 februari 2013

Rapport från SiM #31

Bertil rapporterar från gårdagens Spring i Mark:

Vilken morron 0 gradigt och sol kan inte bli bättre för ett långpass.Vi var 7 st som gav oss i väg längs sjön på västra sidan ner mot KSK ochvände tillbaka genom skogen på småstigar och rakt igenom terrängen över en vik av sjön. Tillbaka till parkeringen ca 7,5 km för att dricka innan vi gav oss i väg på Skenes gamla 2,5 km. Lite mera snö och backar sedan blev det att ta sig an Kåklev från baksidan lång backe som kan få pulsen att rusa i topp. Väl där uppe var det en massa småstigar så vi kom ut på basvägen vidare ner till Kåklevslid som några inte provat tidigare. Kan man glädja någon så ska man ju göra de efter 17 km så börjar det roliga med en gång , vi kom upp.Sen var det inte bara raka vägen hem utan den krokigaste  18,5 km blev det. 
Bertil
- Spring!
/Calle

fredag 22 februari 2013

Inbjudan till Spring i Mark #31

Bertil har en ny runda på gång igen och meddelar: 
Hej tänkte springa en runda på Söndag kl 10 om någon är sugen att hänga på Börjar vid Hedgärdessjöns parkering och tar en sväng på ca 7-8 km Kommer tillbaka till parkeringen om någon vill stiga av eller dricka För att sedan fortsätta en 8-9km till innan vi kommer tillbaka Det blir mycket på stigar och rakt ut i skogen på en del ställen Och en hal Kåklevslid ett par gånger så lite dubbar är nog inte fel att ha med sig.
Tid: Söndagen 24 feb klockan 10:00
Plats: Hedgärdessjöns parkering.

Alla välkomna!
/Calle

tisdag 5 februari 2013

Inbjudan till Spring i Mark #30


Bertil bjuder in till jubileumsrundan #30.


Dags för Spring i Mark nr 30 vi startar från Hedgärdessjön kl10   den 10/1 så blir det en runda ca 15 km 
Vart beror på hur det blir med snö och is 
Om det är någon som är sugen att kolla hur det står till med konditionen efter vinters träning. I så fall har jag plats i bilen till 6h i Skövde den 9/3, det är nog läge att anmäla sig nu, 
Det är ett enkelt upplägg det hela går ut på att man springer så långt man kan på 6 timmar 
Inte bara konditionen som får sig en prövning lite envishet kan också hjälpa till på slutet. 
Mvh Bertil




onsdag 23 januari 2013

Inbjudan till Spring i Mark #29

Månadens sista söndag, den 27e, är det dags att ge sig ut och lufsa med Spring i Mark.

Bertil har en ny runda på cirka 15 km vid den vackra Hedgärdessjön.  Lite nya och lite gamla stigar utlovas.

Tid: Söndag 27 januari klockan 10:00.
Plats: Parkeringen vid Hedgärdessjön.

- Spring!
/Calle

måndag 14 januari 2013

Rapport från SiM #28

Vilken fantastisk runda!

Fem hågade löpare hade vågat sig till parkeringen vid Hedgärdessjön med det gemensamma målet att springa en härlig runda i skogen innan klockan slog middag.

Bertil hade klurat i hop en runda så det var bara att ta rygg på honom nerför den lilla asfaltsvägen mot Skene centrum när klockan slog tio.  Efter en knapp kilometer lämnade vi vägen och sa adjöss till allt vad asfalt var för denna gången.  Resten av rundan gick mestadels på små fina stigar med rötter och sten.  Det var såpass fruset att man klarade sig torrskodd över de blöta partierna.  Ett stort plus att inte väta ner föttena i minusgrader.

Ulvåsens topp
Jag kan ärligen säga att jag inte hade nån koll på var vi befann oss eftersom ögonen fick fokuseras på att hitta ställen att placera fötterna på det tuffa underlaget.  Att springa på detta sätt älskar jag.  Som att dansa gavott över stock och sten. Härligt.

Några branta backar fick vi som bonus.  Bakvägen upp på Ulvåsen suger fint i benen och ökar flåset till orkanstyrka.  Då känner man att man lever.  Bilden är från krönet på denna topp.

Dessutom skojade vår orienterande ledare till det och drog ut i obanad terräng ett par gånger.  Jobbigt, jobbigt, men kul och nyttigt för löptekniken.

Kartan på Runkeeper ger nog en bättre bild av rundan än vad jag kan förmedla.

Stort tack till Bertil!

Ha det gott!
/Calle

tisdag 8 januari 2013

Inbjudan till Spring i Mark #28

Första löppasset 2013 med Spring i Mark blir på söndag den 13 januari.

Bertil har fixat ytterligare en härlig runda på ca 15 km.  Start vid Hedgärdessjön klockan 10:00.

Alla välkomna!

/Calle

onsdag 26 december 2012

Inbjudan till Spring i Mark #27

På söndag är det dags igen.

Bertil har en 15-kilometrare på gång.  Start vid Hedgärdessjön på söndag den 30 december klockan 10:00.  Rundan går på stigar och vägar.  Garanterat blir det blött.

Alla välkomna!

/Calle

tisdag 18 december 2012

Spring-i-Mark #26 - rapport

En stor trio var vi som med broddar i högsta hugg gav oss av från Kungsfors i söndags. Några plusgrader, grått och slask låter kanske inte så trevligt - men när man väl är ute så är det faktiskt riktigt härligt!

Det blev en knappa fem kilometer på vägar genom Skene och Backa, förbi genom kvarnen (eller rättare sagt genom!) och en tur i Sandvallsäng, innan vi stack av på en liten stig uppåt Hedgärdessjön. Då blev det jobbigt... Ca fem cm tung snö i bra lutning uppför. Sen var det snö och skog en fem kilometer innan vi till slut kom ut nere vid Viskan och det var dags att ta sig hemåt. Riktigt jobbigt i snön var det, men väl värt att komma ut i skogen istället för att trampa runt på vägar i 18 km.

Men det var tunga ben som stapplade hem. Skyller tröttheten delat på snö, sträckan och en förkylning som gav sig till känna senare på eftermiddagen. Men härligt var det ändå :-)

Kika gärna på den länkade kartan (glömde starta den direkt, men glömde i gengäld att stänga av den när vi var tillbaka vid Kungsfors...)

http://connect.garmin.com/course/2548392


//Rakel

måndag 19 november 2012

Spring i Mark #24

En liten rapport från SiM rundan

3st pigga joggare gav sig i väg söderut ner till Skene skog och vidare mot Hajom den gamla vägen
Och vidare runt Borredssjön när vi passerat sjön var det slut på att springa på vägar
Bara små stigar och långa bitar ute i terrängen tillbaka till parkeringen en omväxlande runda
Som faktiskt blev nästan precis 15 km

Ha det gott Bertil


onsdag 14 november 2012

Inbjudan till Spring i Mark #24

Redan på söndag är det dags för nästa Spring i Mark, nummer 24 i ordningen.

Bertil har klurat ut ytterligare en fin runda på ca 15 km med start vid Hedgärdessjön.

Tid: Söndagen den 18 november klockan 10:00.
Plats: Parkeringen vid Hedgärdessjön.

Tempot blir lugnt och behagligt.  Alla är som vanligt hjärtligt välkomna!

/Calle


söndag 28 oktober 2012

Spring i Mark #23


Vilken underbar dag för att springa! Vill bara börja med att säga det J

Återigen var vi fyra personer som slöt upp kl 10 (kan ju varit någon som missat tidsomställningen och varit där en timme tidigare) och som förra veckan fick vi kryssa oss fram mellan tipspromenerare men ganska snart vek vi av på en grusväg som tog oss mot Hajomhållet. Vi korsade 156:an och tog oss över mot Skene Skog. Vi höll oss någonstans i krokarna runt Gamla Hajomvägen (och sprang även på Gamlagamla  Hajomsvägen, den som gällde när det var häst och vagn som användes) innan vi kom ner till Varbergsvägen där vi sprang en kortare sträcka. Därefter bar det av upp till Hedgärdessjön igen.

Som jag skrev i inledningen var det fantastiskt fint – sol och rimfrost är underbart! Vi sprang i ”vanlig skog”, i trollskog (dvs lagom gles granskog med grön mjuk mossa), genom ljung och på såna där gamla vägar där det är böljande hagar på ena sidan och sluttningar med lövskog på andra. Och eftersom frosten gjort att nästan alla träd tappat sina löv resulterade det i att vi plöjde oss fram decimeterdjupa frasiga löv i vackra färger.

Min klocka sa vid målgång att vi avverkat 19 km i en snittfart på 7 min/km. Rätt så lagom mao. Och har man mer spring i benen så kan man göra som dagens nytillskott på SiM– springa slalom på vägen. Betyget blev ändå att det var trevligare att springa lite lugnare tillsammans än snabbt och ensamt. Det tackar vi för J

Har du inte hängt med någon gång men känner dig lite sugen? Välkommen vid nästa tillfälle!

//Rakel

Jag har inte använt Garmin Connect så mkt, så jag vet inte om ni kan se rundan här, kanske måste vara "vän" med mig(?) Testar iaf!
http://connect.garmin.com/course/2343309

söndag 21 oktober 2012

Inbjudan till Spring i Mark #23

På söndag är det dags igen.

Bertil har en ny runda från Hedgärdessjön på nya stigar väster om sjön i Skene Skog.  Underlaget varierar från asfalt till nästan obanad terräng.

Distansen hamnar på ca 17 km och tempot är lugn jogg.

Plats: Hedgärdessjöns P-plats.
När: Söndag den 28 oktober klockan 10:00.

- Häng med!
/Calle



söndag 14 oktober 2012

Spring i Mark #22

Nyss hemkommen från en liten promenad med dottern som nog gjort mina stumma ben lite mindre stumma än dom var när jag kom hem från dagens runda tillsammans med tre SiM-kollegor :-)

Regnet var ihärdigt på morgonen men vid 10 var det faktiskt uppehåll! Bertil tog täten från parkeringen vid Hedgärdessjön och vi gav oss iväg ut i skogen på stigar, som i mitt tycke gick kors och tvärs, men som säkert var noga utvalda ;-) Vi fick sicksacka oss fram mellan tipspromenerare till att börja med, men älgarna verkade redan vara skjutna (såg varken djur, gubbar med bössa eller skällande hundar!).

Efter ca fem kilometer var det dags för det första backiga (ja, lite mer backe än det vanliga alltså, ni som springer här i Mark vet att det aldrig är backfritt). Belöningen var utsikten från högsta punkten(?) på milspåret vid KSK. Därefter bar det av nedåt, vidare på nya stigar och vägar utanför KSK-området. Vid ca 7 km var det dags för nästa Backe. Dryga 400 meter som bara blev brantare, och det var inte bara som det kändes. Bertil talade om att han letat länge efter denna pärla.

Vi sprang igenom/förbi Ginkalunda innan vi var tillbaka vid KSK. Vi hade redan tidigare konstaterat att den utlovade distansen landar på 14+. Bertil väljer att ta inte den rakaste vägen tillbaka, men den backigaste, dvs via Kåklevs lid. (På väg dig hann undertecknad även med att bada benen i ett dike, varning för hala spänger så här års). Detta eftersom han hört att två av oss ännu inte fått tillfälle att prova denna backe som för övrigt ska vara Marks brantaste körväg, ca 500 m lång. Varningsskylt på 16 % lutning i början av backen talar sitt tydliga språk. Men vi tog oss upp och sen var det faktiskt inte så långt kvar till parkeringen! Knappa 18 km blev det allt som allt. Det var slitigt i backarna, men tack vare trevligt sällskap och riktigt skönt väder att springa i, var det förstås en riktigt bra start på Spring-i-Marksäsongen!

//Rakel


torsdag 15 mars 2012

Inbjudan till Spring i Mark #21

Då var det dag igen.

Nu på söndag springs det i Mark för tjugoförsta gången.  Bertil har trollat fram en fin runda på cirka 15 kilometer i trakterna av Hedgärdessjön.   Denna gång går vi tillbaka till den gamla starttiden 10:00.

Plats: Parkeringen vid Hedgärdessjön
Tid: Söndagen den 18 mars klockan 10:00.

Alla hjärtligt välkomna.

- Spring!
/Calle




måndag 12 december 2011

Spring i Mark #16

I söndags repriserade vi förra rundan till allmänt jubel.

Denna gång var det ingen klass 3 varning utfärdad så vi blev 9 pigga löpare på äventyret att ta oss från Hedgärdessjön runt Borredssjön och tillbaka.

Pigga ben i en backe nära Borredssjön

Stigarna var väl lite blötare än förra gången men vem bryr sig när man har så trevligt sällskap.

När nästa runda blir är inte bestämt ännu, men jag återkommer med info vid ett senare tillfälle.

- Spring
/Calle


måndag 5 december 2011

Inbjudan till Spring i Mark #16

Denna gången blir det en favorit i repris.

Vi kör helt enkelt förra gångens runda igen och hoppas att det dyker upp lite fler hågade löpare denna gången.

Prognosen säger att det blir en kall helg, så pälsa på er, ta fram broddarna och värm magen med lite glögg så tar vi en lugn och skön vinterrunda på nästan 15 km på söndag.

Plats: Hedgärdessjöns parkering.
Tid: 10:00 söndagen den 11 december.

-Spring
/Calle

tisdag 29 november 2011

Spring i Mark #15


I söndag Sprangs det i Mark för 15 gången.

Deltagarantalet kanske man kan kalla två-siffrigt, det var Bertil och undertecknad, vilket kanske inte var så konstigt med tanke på omständigheterna, men det blev en fantastisk fin runda trots att SMHI utfärdat en Klass 3-varning.


Ganska mycket uppför i början tills vi nådde Skäggasjön som var dagens högsta höjd.  Därefter var det ganska plant och fint tills vi närmade oss Hedgärdessjön och fick lite uppför igen.

Mestadels sprang vi på små fina grusvägar men även en del riktigt fina stigar. och lyckades hålla oss torrskodda trots regn och blåst.



Nästa gång blir den 11 december och hoppas vi på bättre väder och större uppslutning.  Kanske blir det samma runda, den var väldigt fin, om det inte finns andra önskemål vill säga?

- Spring!
/Calle

måndag 21 november 2011

Inbjudan till Spring i Mark #15

Yippi!

På söndag smäller det igen!

Spring i Mark #15

Dagens ciceron är Bertil som utlovar en torr och fin runda på ca 15 km. Rundan går på grusvägar och stigar och är lättare än förra gången vi sprang vid Hedgärdessjön.

Tid:  Söndag den 27 november klockan 10:00.
Plats: Hedgärdessjöns parkering.

Alla är hjärtligt välkomna.  Även du!

- Spring!
/Calle

söndag 23 oktober 2011

Spring i Mark #13

Spring i Mark #13 löptes idag.

Hela gänget vid starten

13 personer startade vid tio-tiden från parkeringen vid Hedgärdessjön och sprang en fantastiskt fin runda mestadels på fina stigar.

Varning för hal spång!

Det var blött och lerigt, men den underbara höstsolen värmde oss och vi tog oss på lätta fötter nästan 15 kilometer. Bland annat sprang vi på både Hedgärdes och Kinnaströms milspår. Dessutom hela grymmebacken vid Ulvåsen. Mycket bra jobbat av oss alla.

En rejäler runda i skoga!

Distansen blev rekord för några välförtjänt glada löpare. Spring i Mark är ett bra sätt att tänja på sina gränser.

Stort tack till Bertil som delade med sig av denna superfina runda.

Nästa Spring i Mark blir den 6 november. Har du lust att dela med dig av en runda maila mig på springimark@stenhall.com så kan det bli du som visar vägen nästa gång.

- Spring!
/Calle


torsdag 13 oktober 2011

Inbjudan till Spring i Mark #13

Då var det snart dags för nästa eskapad - Spring i Mark #13.

Denna gång är det Bertil som bjussar på en fin runda på ca 13 km med start vid Hedgärdessjön.

Bild från Panoramio

Vi hoppas på krispigt klart och soligt höstväder.

Datum: den 23e oktober
Klockan: 10:00
Plats: Hedgärdessjön, parkeringen.

Alla är välkomna!

- Spring!
/Calle