Visar inlägg med etikett kurirleden. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett kurirleden. Visa alla inlägg

tisdag 7 februari 2012

Spring i Mark #18


Det var kallt, riktigt kallt och rått när den lilla hårda skaran av löphjältar samlades vid Habygårdens förskola.  Vi bävade lätt inför vad som komma skulle, 13 kilometer i -14 grader, men satter vår lit till solen som nästan bröt igenom molntäcket.

När klockan slog 10 började vi lufsa mot Örby.  Bra att börja med en rejäl uppförslöpa.  Värmen steg fort och ganska snart kändes livet rätt komfortabelt.

Innan Kongalia (Kungslid) vek vi av mot Ekudden.  Fina vägar tog oss till Kalven där vi fortsatte på Kurirleden mot Öresten.  Underlaget var lite ojämnt här men det gick ändå ganska lätt att ta sig fram.  En del partier ger väldigt fin stiglöpning. Strax var vi framme vid fördämningen och tog oss över till andra sidan för att fortsätta på snötäckta grusvägar.

SiM #18

Siktet var inställt på badplatsen Slättenabb som även vintertid är ett populärt utflyktsmål.  Vi stannade dock inte för nått vinterdopp utan fortsatte en liten bit till för att ta höger i nästa korsning.

Vägen var lång, rak och uppåt ett bra tag men vägen var skön att springa på och rätt snart var vi framme vid Öresten och Slottsbron. Dags att utnyttja Kurirleden en kort  stund innan vi tog oss tillbaka till starten via de Habyska småvägarna.

Solen lyste med sin frånvaro men vi fick en härlig runda och en bra start på söndagen.

Tack till alla!

- Spring!
/Calle

Ps. En zoombar karta finns på Runkeeper. Ds.






karta.


måndag 16 januari 2012

Spring i Mark #17


Söndagen avnöjts med en god runda på Älgstigen och Sunes Berg.  Krispigt och klart väder, fruset underlag, lätta fötter och ett härligt söndagsäventyr.

Vi startade på Älgstigen vid Mos Strand och sprang mot Krok där vi anslöt Kurileden och vek av mot Sjögarås.  Stigningen följande 2 km var ca 90 meter och underlaget ganska knepigt men till slut var vi framme vid Sjögarås och på dagens högsta position.

Vi följde Älgstigen på fina stigar och efter ca 7.5 km stannade vi och drack lite vatten hemma hos mig på Stenhall.  Det blev inget långt stopp utan vi fortsatte strax mot Dräggsjön där vi lämnade Älgstigen och tog Dräggsjöleden istället.

Ett hie med några kullfallna granar kunde passeras utan större mankemang och vi tog oss vidare till Lillasjön och rätt som det var började stigningen mot Sunes Berg.  Tuff terräng och brant stigning men inte så långt.  Trappan har dock sett sina bästa dagar och bör nyttjas med försiktighet.

Gänget på Sunes Berg med Seatons Kulle i bakgrunden.
Foto: Ulf Mårtensson

Väl uppe på toppen pustade vi ut en stund och kunde njuta av den fantastiska utsikten över Seatons Kulle och sundet som var ett av hindren under sommarens Raka Vägen till Varberg. Mer om detta event finns här.

Hej och iväg mot Två Skyttlar på fina stigar.  Vidare mot Solviksyudden och den lilla stigen som tog oss tillbaka till Mos Strand där vi och trippmätaren stannade nöjda, trötta och glada på 15.7 km.

- Spring!
/Calle

Ps. Nästa runda blir den 5 februari och förmodligen både lite lättare och kortare. Hör av er till springimark@stenhall.com om ni vill bjuda på nästa runda. Ds. 

måndag 7 november 2011

Spring i Mark #14


Vi samlades som vanligt klockan 10:00, denna gången vid Habygårdens Förskola, och växlade några ord innan det var dags att ge sig av.

Vi började med att springa mot Örby och fick således en rejäl uppförbacke som pulshöjare. Vi slapp dock "Kongalia" eftersom vi vek in mot Ekudden för att efter en bit på den lilla fina asfaltsvägen hamna på Kurirleden.

Vi följde leden, som dagen till ära var både torr och fin, nästan hela vägen till Slottsberget (Öresten) där vi riktade kosan mot Haby och följde vägen tillbaka mot starten.

På språng mot Haby

Men det var inte slut på det roliga riktigt ännu. Rakel vek av och tog oss på en härligt irrfärd i skogen som tog oss ända upp till fornlämningen Stora Rör via en riktig mördarebacke. Den backen kommer jag med stor sannorlikhet att återvända till för att köra lite backintervaller.

Här var det nya vägar för undertecknad så jag kan inte återberätta hur vi sprang, men däremot finns det en karta att beskåda: här

Vi återvände trötta men glada till starten efter nästan en och en halv timmas skön löpning.

Stort tack till Rakel som bakat ihop denna fina runda.

Nästa gång blir om tre veckor. Jag ber att få återkomma med detaljer så snart någon vill ta sig an uppgiften att hitta på en runda. Maila mig på calle@stenhall.com för förslag.

- Spring
/Calle


söndag 13 mars 2011

Spring i Mark #10

Dagens Spring i Mark var nummer tio i ordningen och blev en skön runda, varmast på länge med sina härliga 4 grader plus.

Starten gick vid Friskis och fyra hågade löpare styrde kosan mot Örby kyrka. Det första 3-4 kilometrarna blev således rätt mycket uppför med en höjskillnad på nära 80 meter. En bra start helt enkelt.

Dagens runda, ca 12.3 km

Efter kyrkan vek vi av och anslöt till Kurirleden på Kalviksvägen som leder till Ekudden. Vi följde sedan Kurirleden genom skogen till Hulurör och ner mot Haby.
Glada löpare på Kalvviksvägen

I skogen var det några riktigt hala partier, men bitvis riktigt fin och efterlängtad skogsstig.

Roligt och glatt i Kaanans land

Vi följde till sist Habyvägen mot Skene och drog oss tillbaka till starten vid Friskis.

Nästa gång blir om två veckor. Förslag på runda är mer än välkommet. Maila mig på calle@stenhall.com om ni har nån skön runda att dela med er av.

- Spring!
/Calle

tisdag 12 oktober 2010

Status Kurirleden 2010.10.12

Markeringarna på Kurirleden brukar vara i sin ordning, men idag upptäckte jag att det saknas en vägvisningspil i Galtholmen. Går man utan karta är det lätt att missa.

I övrigt var det ganska blött på stigarna men det är väl ingen större överraskning. I dag var dock vädret helt fantastiskt och jag fick byta om till t-shirt efter halva sträckan. Underbart!

Svänasjö kyrkoruin är en väldigt fin plats.

- Spring!
/Calle