Visar inlägg med etikett backe. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett backe. Visa alla inlägg

fredag 22 februari 2013

Inbjudan till Spring i Mark #31

Bertil har en ny runda på gång igen och meddelar: 
Hej tänkte springa en runda på Söndag kl 10 om någon är sugen att hänga på Börjar vid Hedgärdessjöns parkering och tar en sväng på ca 7-8 km Kommer tillbaka till parkeringen om någon vill stiga av eller dricka För att sedan fortsätta en 8-9km till innan vi kommer tillbaka Det blir mycket på stigar och rakt ut i skogen på en del ställen Och en hal Kåklevslid ett par gånger så lite dubbar är nog inte fel att ha med sig.
Tid: Söndagen 24 feb klockan 10:00
Plats: Hedgärdessjöns parkering.

Alla välkomna!
/Calle

söndag 14 oktober 2012

Spring i Mark #22

Nyss hemkommen från en liten promenad med dottern som nog gjort mina stumma ben lite mindre stumma än dom var när jag kom hem från dagens runda tillsammans med tre SiM-kollegor :-)

Regnet var ihärdigt på morgonen men vid 10 var det faktiskt uppehåll! Bertil tog täten från parkeringen vid Hedgärdessjön och vi gav oss iväg ut i skogen på stigar, som i mitt tycke gick kors och tvärs, men som säkert var noga utvalda ;-) Vi fick sicksacka oss fram mellan tipspromenerare till att börja med, men älgarna verkade redan vara skjutna (såg varken djur, gubbar med bössa eller skällande hundar!).

Efter ca fem kilometer var det dags för det första backiga (ja, lite mer backe än det vanliga alltså, ni som springer här i Mark vet att det aldrig är backfritt). Belöningen var utsikten från högsta punkten(?) på milspåret vid KSK. Därefter bar det av nedåt, vidare på nya stigar och vägar utanför KSK-området. Vid ca 7 km var det dags för nästa Backe. Dryga 400 meter som bara blev brantare, och det var inte bara som det kändes. Bertil talade om att han letat länge efter denna pärla.

Vi sprang igenom/förbi Ginkalunda innan vi var tillbaka vid KSK. Vi hade redan tidigare konstaterat att den utlovade distansen landar på 14+. Bertil väljer att ta inte den rakaste vägen tillbaka, men den backigaste, dvs via Kåklevs lid. (På väg dig hann undertecknad även med att bada benen i ett dike, varning för hala spänger så här års). Detta eftersom han hört att två av oss ännu inte fått tillfälle att prova denna backe som för övrigt ska vara Marks brantaste körväg, ca 500 m lång. Varningsskylt på 16 % lutning i början av backen talar sitt tydliga språk. Men vi tog oss upp och sen var det faktiskt inte så långt kvar till parkeringen! Knappa 18 km blev det allt som allt. Det var slitigt i backarna, men tack vare trevligt sällskap och riktigt skönt väder att springa i, var det förstås en riktigt bra start på Spring-i-Marksäsongen!

//Rakel


tisdag 21 februari 2012

Spring i Mark #19

Jag låg hemma och våndades i magsjuka men Bertil ordnade en trevlig runda i söndags.

Bertil berättar:

Vi var fem glada joggare som gav oss i väg från Friskis och ner förbi Skene kyrkogård mot Berghem. Följde järnvägen ner till flygfältet för modellplan.
Sedan vände vi norr ut mot gamla Backa och upp mot Vårkulla över 156 in till Pykadal.  Där har jag hittat en för Spring i Mark osprungen Motlut.  Den som söker han finner, ingen Bertil-runda utan en sådan.
Sedan vidare söder om sjön fram till basvägen och vidare förbi Velingstorp bakom Gymnasiet förbi Lasarettet och tillbaka till Friskis.  Det blev 15km nästan precis.
Stort tack till Bertil!

Nästa gång blir om två veckor, närmare bestämt den 4 mars.  Då firar vi 20!

Vill du dela med dig av en favoritrunda så kontakta mig på springimark@stenhall.com.

- Spring!
/Calle

måndag 16 januari 2012

Spring i Mark #17


Söndagen avnöjts med en god runda på Älgstigen och Sunes Berg.  Krispigt och klart väder, fruset underlag, lätta fötter och ett härligt söndagsäventyr.

Vi startade på Älgstigen vid Mos Strand och sprang mot Krok där vi anslöt Kurileden och vek av mot Sjögarås.  Stigningen följande 2 km var ca 90 meter och underlaget ganska knepigt men till slut var vi framme vid Sjögarås och på dagens högsta position.

Vi följde Älgstigen på fina stigar och efter ca 7.5 km stannade vi och drack lite vatten hemma hos mig på Stenhall.  Det blev inget långt stopp utan vi fortsatte strax mot Dräggsjön där vi lämnade Älgstigen och tog Dräggsjöleden istället.

Ett hie med några kullfallna granar kunde passeras utan större mankemang och vi tog oss vidare till Lillasjön och rätt som det var började stigningen mot Sunes Berg.  Tuff terräng och brant stigning men inte så långt.  Trappan har dock sett sina bästa dagar och bör nyttjas med försiktighet.

Gänget på Sunes Berg med Seatons Kulle i bakgrunden.
Foto: Ulf Mårtensson

Väl uppe på toppen pustade vi ut en stund och kunde njuta av den fantastiska utsikten över Seatons Kulle och sundet som var ett av hindren under sommarens Raka Vägen till Varberg. Mer om detta event finns här.

Hej och iväg mot Två Skyttlar på fina stigar.  Vidare mot Solviksyudden och den lilla stigen som tog oss tillbaka till Mos Strand där vi och trippmätaren stannade nöjda, trötta och glada på 15.7 km.

- Spring!
/Calle

Ps. Nästa runda blir den 5 februari och förmodligen både lite lättare och kortare. Hör av er till springimark@stenhall.com om ni vill bjuda på nästa runda. Ds. 

måndag 7 november 2011

Spring i Mark #14


Vi samlades som vanligt klockan 10:00, denna gången vid Habygårdens Förskola, och växlade några ord innan det var dags att ge sig av.

Vi började med att springa mot Örby och fick således en rejäl uppförbacke som pulshöjare. Vi slapp dock "Kongalia" eftersom vi vek in mot Ekudden för att efter en bit på den lilla fina asfaltsvägen hamna på Kurirleden.

Vi följde leden, som dagen till ära var både torr och fin, nästan hela vägen till Slottsberget (Öresten) där vi riktade kosan mot Haby och följde vägen tillbaka mot starten.

På språng mot Haby

Men det var inte slut på det roliga riktigt ännu. Rakel vek av och tog oss på en härligt irrfärd i skogen som tog oss ända upp till fornlämningen Stora Rör via en riktig mördarebacke. Den backen kommer jag med stor sannorlikhet att återvända till för att köra lite backintervaller.

Här var det nya vägar för undertecknad så jag kan inte återberätta hur vi sprang, men däremot finns det en karta att beskåda: här

Vi återvände trötta men glada till starten efter nästan en och en halv timmas skön löpning.

Stort tack till Rakel som bakat ihop denna fina runda.

Nästa gång blir om tre veckor. Jag ber att få återkomma med detaljer så snart någon vill ta sig an uppgiften att hitta på en runda. Maila mig på calle@stenhall.com för förslag.

- Spring
/Calle


söndag 23 oktober 2011

Spring i Mark #13

Spring i Mark #13 löptes idag.

Hela gänget vid starten

13 personer startade vid tio-tiden från parkeringen vid Hedgärdessjön och sprang en fantastiskt fin runda mestadels på fina stigar.

Varning för hal spång!

Det var blött och lerigt, men den underbara höstsolen värmde oss och vi tog oss på lätta fötter nästan 15 kilometer. Bland annat sprang vi på både Hedgärdes och Kinnaströms milspår. Dessutom hela grymmebacken vid Ulvåsen. Mycket bra jobbat av oss alla.

En rejäler runda i skoga!

Distansen blev rekord för några välförtjänt glada löpare. Spring i Mark är ett bra sätt att tänja på sina gränser.

Stort tack till Bertil som delade med sig av denna superfina runda.

Nästa Spring i Mark blir den 6 november. Har du lust att dela med dig av en runda maila mig på springimark@stenhall.com så kan det bli du som visar vägen nästa gång.

- Spring!
/Calle


torsdag 16 september 2010

Kåklevs lid

Att springa i backar ger bra träning både när det gäller löpteknik och styrka. En bieffekt av detta är att man även blir snabbare på plan mark. Schysst, va!

Igår var Friskisjoggarna var ute och sprang backe. Vi passerade då Marks Kommuns brantaste bilväg (rätta mig om jag har fel) närmare bestämt Kåklevs lid. Denna backe lutar 16% som brantast och är ca 500 meter lång. En perfekt utmaning och ett bra sätt att mäta formen.

Kåklevs lid - Brantast i Mark?

Har ni tips på andra backar lämna en kommentar eller maila mig på springimark@stenhall.com.

- Spring!
/Calle