Visar inlägg med etikett älgstigen. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett älgstigen. Visa alla inlägg

torsdag 19 januari 2012

Statusrapport Älgstigen

Vi var ju ett gäng som sprang stora delar av Älgstigen i söndags och upptäckte att stormar och slitage har gjort illa vid markeringarna.

Är det första gången du ska ta dig runt Älgstigen rekommenderas därför att du tar en karta med dig. Här är två länkar:


Som vanligt är det några lite blötare passager, bitvis trixigt underlag och väldigt hala spänger  som saknar nät så ta det försiktigt.

Älgstigen Foto: www.vastsverige.com 

Mer info finns på www.vastsverige.com eller kontakta Marks Turistbyrå.

- Spring!
/Calle

måndag 16 januari 2012

Spring i Mark #17


Söndagen avnöjts med en god runda på Älgstigen och Sunes Berg.  Krispigt och klart väder, fruset underlag, lätta fötter och ett härligt söndagsäventyr.

Vi startade på Älgstigen vid Mos Strand och sprang mot Krok där vi anslöt Kurileden och vek av mot Sjögarås.  Stigningen följande 2 km var ca 90 meter och underlaget ganska knepigt men till slut var vi framme vid Sjögarås och på dagens högsta position.

Vi följde Älgstigen på fina stigar och efter ca 7.5 km stannade vi och drack lite vatten hemma hos mig på Stenhall.  Det blev inget långt stopp utan vi fortsatte strax mot Dräggsjön där vi lämnade Älgstigen och tog Dräggsjöleden istället.

Ett hie med några kullfallna granar kunde passeras utan större mankemang och vi tog oss vidare till Lillasjön och rätt som det var började stigningen mot Sunes Berg.  Tuff terräng och brant stigning men inte så långt.  Trappan har dock sett sina bästa dagar och bör nyttjas med försiktighet.

Gänget på Sunes Berg med Seatons Kulle i bakgrunden.
Foto: Ulf Mårtensson

Väl uppe på toppen pustade vi ut en stund och kunde njuta av den fantastiska utsikten över Seatons Kulle och sundet som var ett av hindren under sommarens Raka Vägen till Varberg. Mer om detta event finns här.

Hej och iväg mot Två Skyttlar på fina stigar.  Vidare mot Solviksyudden och den lilla stigen som tog oss tillbaka till Mos Strand där vi och trippmätaren stannade nöjda, trötta och glada på 15.7 km.

- Spring!
/Calle

Ps. Nästa runda blir den 5 februari och förmodligen både lite lättare och kortare. Hör av er till springimark@stenhall.com om ni vill bjuda på nästa runda. Ds. 

tisdag 10 januari 2012

Inbjudan till Spring i Mark #17

Fy sjutton vad tiden går - nu på söndag är det redan dags för nästa gemensamma äventyr med Spring i Mark.

Mos Strand        (c) VästSverige.SE

Med Älgstigen som bas joggar vi en runda i den vackra vinterskogen.  Kallt och klart säger Klart.SE om vädret så vi kanske tar oss hem torrskodda även om jag har svårt att tro det.  Längden blir uppåt 17.5 km och tempot blir lugnt och behagligt.

Vi sprang en liknande runda med Friskis hösten 2009.  Skrev några ord om det här.

Vi ses vid Mos Strand klockan 10:00 söndagen den 15 januari.

Alla är hjärtligt välkomna!

- Spring
/Calle

söndag 17 oktober 2010

Spring i Mark Premiärtur

Idag gick premiärturen för Spring i Mark av stapeln.

I kallt, klart och soligt höstväder sprang vi på lätta ben Älgstigens ca 11 kilometer finfina vandringsled. Starten gick vid Hanatorps Camping klockan 10:00 och vi var tillbaka ungefär en timma och en kvart senare.

Natten hade varit frostig så en frostig skorpa täckte vattenhål och blötlera och underlättade framfarten något. Vi sprang i medurs riktning och fick således den mesta stigningen i början då vi klättrade förbi Kulla upp mot Sjögarås. Resten av turen var mestadels fin nedförslöpning.


Hela premiärtursgänget samlat efter dagens härliga höstlöpning.
Bertil och Calle.


Nöjda med en skön start på söndagen avslutade vi turen och bestämde att nästa gång är det Bertils tur att välja runda. Återkommer med besked om Stund och Ställe för nästa äventyr inom kort.

-Spring!
/Calle







onsdag 13 oktober 2010

Inbjudan till Spring i Mark pass


Härmed vill jag inbjuda till ett gemensamt löppass med start klockan 10:00 på söndag den 17e oktober.

Vi träffas vid Hanatorps Camping en stund innan start och springer sedan den vackra men lite tuffa Älgstigen som är ungefär 10 km.

Karta från Funbeat.SE

Springer gör man som man vill eftersom detta är ett inofficiellt pass utan ledare. Jag kommer dock att springa sist i kön och se till att ingen tappas bort på vägen. Eventuell uppvärmning och stretching sker individuellt.

Alla är hjärtligt välkomna!

-Spring!
/Calle

Ps. Lämna gärna en kommentar eller maila mig om du tänker komma. OBS inte bindande på något sätt. Ds.

onsdag 18 augusti 2010

Älgstigen - karta med höjder

Nedanstående bild ger en indikation på nivåskillnaderna i Älgstigen.


Cirka 100 meters höjdskillnad mellan de lägsta punkterna vid Mos och Krok och den högsta borta i Attareds-trakten.

- Spring!
/Calle

fredag 13 augusti 2010

Status Älgstigen 2010.07.28

Sprang älgstigen för ett par veckor sedan, närmare bestämt den 28e juli och kan berätta att leden är mestadels helt löpbar. Som vanligt är den ju lite trixig här och var men det ska den ju vara.

/Calle