Visar inlägg med etikett berättelse. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett berättelse. Visa alla inlägg

måndag 25 februari 2013

Rapport från SiM #31

Bertil rapporterar från gårdagens Spring i Mark:

Vilken morron 0 gradigt och sol kan inte bli bättre för ett långpass.Vi var 7 st som gav oss i väg längs sjön på västra sidan ner mot KSK ochvände tillbaka genom skogen på småstigar och rakt igenom terrängen över en vik av sjön. Tillbaka till parkeringen ca 7,5 km för att dricka innan vi gav oss i väg på Skenes gamla 2,5 km. Lite mera snö och backar sedan blev det att ta sig an Kåklev från baksidan lång backe som kan få pulsen att rusa i topp. Väl där uppe var det en massa småstigar så vi kom ut på basvägen vidare ner till Kåklevslid som några inte provat tidigare. Kan man glädja någon så ska man ju göra de efter 17 km så börjar det roliga med en gång , vi kom upp.Sen var det inte bara raka vägen hem utan den krokigaste  18,5 km blev det. 
Bertil
- Spring!
/Calle

söndag 27 januari 2013

Rapport från #29

Bertil rapporterar:

3 styck mycket pigga löpare kom till Hedgärdessjöns parkering
I alla fall 2 pigga och jag de är tur att det är bara jag som vet vart vi ska
Det blev Skenes 6 km en bit sedan lite småstigar till vi kom in på KSK milen
Och där var vi upp på toppen för uppför måste det va sedan små stigar tillbaka hem
15,2 km fick vi ihop, och eftersom vi hade skidor i bilarna så på med dom och några varv
På Hedgärdessjöns is ett 3 timmars pass blev det till slut allt som allt
Mvh Bertil

måndag 14 januari 2013

Rapport från SiM #28

Vilken fantastisk runda!

Fem hågade löpare hade vågat sig till parkeringen vid Hedgärdessjön med det gemensamma målet att springa en härlig runda i skogen innan klockan slog middag.

Bertil hade klurat i hop en runda så det var bara att ta rygg på honom nerför den lilla asfaltsvägen mot Skene centrum när klockan slog tio.  Efter en knapp kilometer lämnade vi vägen och sa adjöss till allt vad asfalt var för denna gången.  Resten av rundan gick mestadels på små fina stigar med rötter och sten.  Det var såpass fruset att man klarade sig torrskodd över de blöta partierna.  Ett stort plus att inte väta ner föttena i minusgrader.

Ulvåsens topp
Jag kan ärligen säga att jag inte hade nån koll på var vi befann oss eftersom ögonen fick fokuseras på att hitta ställen att placera fötterna på det tuffa underlaget.  Att springa på detta sätt älskar jag.  Som att dansa gavott över stock och sten. Härligt.

Några branta backar fick vi som bonus.  Bakvägen upp på Ulvåsen suger fint i benen och ökar flåset till orkanstyrka.  Då känner man att man lever.  Bilden är från krönet på denna topp.

Dessutom skojade vår orienterande ledare till det och drog ut i obanad terräng ett par gånger.  Jobbigt, jobbigt, men kul och nyttigt för löptekniken.

Kartan på Runkeeper ger nog en bättre bild av rundan än vad jag kan förmedla.

Stort tack till Bertil!

Ha det gott!
/Calle

tisdag 18 december 2012

Spring-i-Mark #26 - rapport

En stor trio var vi som med broddar i högsta hugg gav oss av från Kungsfors i söndags. Några plusgrader, grått och slask låter kanske inte så trevligt - men när man väl är ute så är det faktiskt riktigt härligt!

Det blev en knappa fem kilometer på vägar genom Skene och Backa, förbi genom kvarnen (eller rättare sagt genom!) och en tur i Sandvallsäng, innan vi stack av på en liten stig uppåt Hedgärdessjön. Då blev det jobbigt... Ca fem cm tung snö i bra lutning uppför. Sen var det snö och skog en fem kilometer innan vi till slut kom ut nere vid Viskan och det var dags att ta sig hemåt. Riktigt jobbigt i snön var det, men väl värt att komma ut i skogen istället för att trampa runt på vägar i 18 km.

Men det var tunga ben som stapplade hem. Skyller tröttheten delat på snö, sträckan och en förkylning som gav sig till känna senare på eftermiddagen. Men härligt var det ändå :-)

Kika gärna på den länkade kartan (glömde starta den direkt, men glömde i gengäld att stänga av den när vi var tillbaka vid Kungsfors...)

http://connect.garmin.com/course/2548392


//Rakel

måndag 19 november 2012

Spring i Mark #24

En liten rapport från SiM rundan

3st pigga joggare gav sig i väg söderut ner till Skene skog och vidare mot Hajom den gamla vägen
Och vidare runt Borredssjön när vi passerat sjön var det slut på att springa på vägar
Bara små stigar och långa bitar ute i terrängen tillbaka till parkeringen en omväxlande runda
Som faktiskt blev nästan precis 15 km

Ha det gott Bertil


söndag 28 oktober 2012

Spring i Mark #23


Vilken underbar dag för att springa! Vill bara börja med att säga det J

Återigen var vi fyra personer som slöt upp kl 10 (kan ju varit någon som missat tidsomställningen och varit där en timme tidigare) och som förra veckan fick vi kryssa oss fram mellan tipspromenerare men ganska snart vek vi av på en grusväg som tog oss mot Hajomhållet. Vi korsade 156:an och tog oss över mot Skene Skog. Vi höll oss någonstans i krokarna runt Gamla Hajomvägen (och sprang även på Gamlagamla  Hajomsvägen, den som gällde när det var häst och vagn som användes) innan vi kom ner till Varbergsvägen där vi sprang en kortare sträcka. Därefter bar det av upp till Hedgärdessjön igen.

Som jag skrev i inledningen var det fantastiskt fint – sol och rimfrost är underbart! Vi sprang i ”vanlig skog”, i trollskog (dvs lagom gles granskog med grön mjuk mossa), genom ljung och på såna där gamla vägar där det är böljande hagar på ena sidan och sluttningar med lövskog på andra. Och eftersom frosten gjort att nästan alla träd tappat sina löv resulterade det i att vi plöjde oss fram decimeterdjupa frasiga löv i vackra färger.

Min klocka sa vid målgång att vi avverkat 19 km i en snittfart på 7 min/km. Rätt så lagom mao. Och har man mer spring i benen så kan man göra som dagens nytillskott på SiM– springa slalom på vägen. Betyget blev ändå att det var trevligare att springa lite lugnare tillsammans än snabbt och ensamt. Det tackar vi för J

Har du inte hängt med någon gång men känner dig lite sugen? Välkommen vid nästa tillfälle!

//Rakel

Jag har inte använt Garmin Connect så mkt, så jag vet inte om ni kan se rundan här, kanske måste vara "vän" med mig(?) Testar iaf!
http://connect.garmin.com/course/2343309

söndag 14 oktober 2012

Spring i Mark #22

Nyss hemkommen från en liten promenad med dottern som nog gjort mina stumma ben lite mindre stumma än dom var när jag kom hem från dagens runda tillsammans med tre SiM-kollegor :-)

Regnet var ihärdigt på morgonen men vid 10 var det faktiskt uppehåll! Bertil tog täten från parkeringen vid Hedgärdessjön och vi gav oss iväg ut i skogen på stigar, som i mitt tycke gick kors och tvärs, men som säkert var noga utvalda ;-) Vi fick sicksacka oss fram mellan tipspromenerare till att börja med, men älgarna verkade redan vara skjutna (såg varken djur, gubbar med bössa eller skällande hundar!).

Efter ca fem kilometer var det dags för det första backiga (ja, lite mer backe än det vanliga alltså, ni som springer här i Mark vet att det aldrig är backfritt). Belöningen var utsikten från högsta punkten(?) på milspåret vid KSK. Därefter bar det av nedåt, vidare på nya stigar och vägar utanför KSK-området. Vid ca 7 km var det dags för nästa Backe. Dryga 400 meter som bara blev brantare, och det var inte bara som det kändes. Bertil talade om att han letat länge efter denna pärla.

Vi sprang igenom/förbi Ginkalunda innan vi var tillbaka vid KSK. Vi hade redan tidigare konstaterat att den utlovade distansen landar på 14+. Bertil väljer att ta inte den rakaste vägen tillbaka, men den backigaste, dvs via Kåklevs lid. (På väg dig hann undertecknad även med att bada benen i ett dike, varning för hala spänger så här års). Detta eftersom han hört att två av oss ännu inte fått tillfälle att prova denna backe som för övrigt ska vara Marks brantaste körväg, ca 500 m lång. Varningsskylt på 16 % lutning i början av backen talar sitt tydliga språk. Men vi tog oss upp och sen var det faktiskt inte så långt kvar till parkeringen! Knappa 18 km blev det allt som allt. Det var slitigt i backarna, men tack vare trevligt sällskap och riktigt skönt väder att springa i, var det förstås en riktigt bra start på Spring-i-Marksäsongen!

//Rakel


torsdag 5 april 2012

Skåneleden & BUM50M

Skåneleden
När jag drömmer om löpning hamnar jag oftast på Österlenleden, nära Stenshuvud.  Klockan är mitt i natten.  Det är mörkt och tyst i den luftiga lövskogen som omfamnar mig.  Det enda som finns då är en stig, en ljuskägla och en löpare på väg mot gryningen.

Skåneleden har gett mig några av mina allra finaste löparminnen.


Mer info: Skåneleden, Twitter

SOK Knallen
Jag har dock haft en hel del fina löparupplevelser på närmre håll också.  Som för några år sedan på löparcampet med Jonas Colting och Pasi Salonen där vi under tre dagsetapper sprang Skatås - Hindås - Borås - Ulricehamn på mycket fina vandringsleder.

Nu är det snart dags att återse dessa fina stigar.

Den 19 maj går BUM 50 Miles av stapeln.  Då springs det från Skatås till Borås via Hindås på Vildmarks och Knalleleden.  Mycket fin stiglöpning.  Med fin menar jag också jobbig.

Om 50 miles är en för stor tugga kan man välja att springa från Hindås och får då en underbar tur på ca 47 km.

I november arrangerar dessutom SOK Knallen ett 6-timmarslopp runt Ramnasjön i Borås.  Like!
Mer info: SOK Knallen

Dagens citat är riktat till er som inte ännu har våga ta steget att springa riktigt långt:

Den enda förlusten är att inte komma till startlinjen

- Spring!
/Calle

måndag 26 mars 2012

Hyssnaleden: Statusrapport

Igår hade turen att få springa Hyssnaleden 

Här kommer en kort rapport.


Utsikten från Bokskogen

Vädret var helt perfekt, soligt men inte för varmt.  Jag hade klätt mig lätt med kortärmat och en tunn löparejacka.  Trodde nog det skulle bli lite för kallt, men efter några kilometer åkte jackan av och jag kunde springa kortärmat resten av rundan.  Underbart!

Leden är i gott skick  med tydliga markeringar så det är inga problem med att hitta.  Dock lyckades jag missa en sväng och sprang anslutningsleden ner till parkeringen nedanför bokskogen.  Där upptäckte jag mitt misstag och fick ta mig tillbaka till leden igen.

Att markera anslutningsleden i samma kulör som huvudleden är dock det enda negativa jag kan säga om Hyssnaleden.  I övrigt är allt tipptopp.

Några kullfallna träd ligger kvar efter vinterns stormar men ställer inte till några större problem.

Det även lite svampigt på de partier som går över mossar.  Att ta sig torrskodd hela vägen runt var inte möjligt igår :-(

Och Ja!  Det är lika grymt backigt som tidigare.  Upp och ner och upp igen.  Jobbigt, men kul!

Mer info finns på Hyssnas byalag och där finns även en karta.
- Spring!
/Calle

söndag 4 mars 2012

Spring i Mark #20

Jag saknade Vasaloppsspinningen i år, men insåg att det inte var helt fel att få äta frukost i soffan tillsammans med familjen framför starten. Och att jag inte hann se mer än knappt halva loppet innan eliten gick i mål vägdes upp av den fina tur Åsa bjöd mig och Bertil på! Antar att alla andra löpare i Mark var någonstans mellan Sälen och Mora ;)

Turen startade vid Härsjön för att sen på fina grusvägar, "på ovansidan" av 156:an, ta oss mot Hyssna. Givetvis med en del stigning (som man aldrig kommer undan i Mark har jag märkt...) När vi såg Kvarnen vände vi upp genom skogen på torra fina stigar, för att ta oss upp för ett berg - kan det hetat Torshall(?) - med underbar utsikt över Hyssnaslätten! Sen bar det av neråt och vi fick se lite av villabebyggelsen i Hyssna innan vi korsade 156:an vid Hyssna handel för att sen ta oss tillbaka mot Härsjön på grusvägar och åkrar. Hela rundan var helt nya marker för mig - det är det som är en av det bra sakerna med S-i-M - att man får se lite annat än trakterna runt hemmet.

Allt som allt blev det en nätt runda på några hundra meter från 17 km, vilket var nära tangerat distansrekord för undertecknad!

Sol, klar luft och fin natur - det var helt klart värt att jag "bara" fick se reprisen av målgången i Mora :)

//Rakel

Kanske finns det någon som följer denna blogg, som inte tagit er för att hänga med ut? För Åsa var det premiär med Spring-i-Mark och det var genom den här bloggen som hon kom med. Så är du sugen på att hänga med är det bara att dyka upp på utsatt tid och plats! Inget krav på att leda en tur.


tisdag 21 februari 2012

Spring i Mark #19

Jag låg hemma och våndades i magsjuka men Bertil ordnade en trevlig runda i söndags.

Bertil berättar:

Vi var fem glada joggare som gav oss i väg från Friskis och ner förbi Skene kyrkogård mot Berghem. Följde järnvägen ner till flygfältet för modellplan.
Sedan vände vi norr ut mot gamla Backa och upp mot Vårkulla över 156 in till Pykadal.  Där har jag hittat en för Spring i Mark osprungen Motlut.  Den som söker han finner, ingen Bertil-runda utan en sådan.
Sedan vidare söder om sjön fram till basvägen och vidare förbi Velingstorp bakom Gymnasiet förbi Lasarettet och tillbaka till Friskis.  Det blev 15km nästan precis.
Stort tack till Bertil!

Nästa gång blir om två veckor, närmare bestämt den 4 mars.  Då firar vi 20!

Vill du dela med dig av en favoritrunda så kontakta mig på springimark@stenhall.com.

- Spring!
/Calle

måndag 13 februari 2012

Vinterlöpning!

Sen jag för en dryg vecka sedan fick frågan om jag vill skriva några rader på den här sidan, som handlar om att ta sig fram till fots i ett valfritt tempo snabbare än promenadtakt – har jag bara sprungit en gång. Hoppas inte det har något samband...
Fast när jag tänker efter har jag faktiskt ägnat mig åt löpning hela helgen, bara några andra varianter:
I söndags ett några timmar långt pass med uppför-pulkabacken-löpning (dragandes 16 kg liten kille på en snowracer…) i strålande solsken! En lycklig liten kille och en lycklig - men kanske något tröttare - mamma. Dagen före blev det ett skridskolöparpass (det måste man kunna säga, det heter ju skidlöpare) till Seatons kulle. Önskar jag kunde lägga till ”i underbart solsken”, men tyvärr var det mulet och riktigt bra med motvind. Men det har sin tjusning det med - att borra ner huvudet och bara streta framåt. Fast jag måste medge att det var gott med vinden i ryggen på vägen tillbaka ;)
Imorgon är det dock dags att lufta joggingskorna på en lunchrunda igen.
Hoppas vi ses på söndag kl 10 vid Friskis & Svettis - ha en bra vecka så länge!
//Rakel

tisdag 7 februari 2012

Spring i Mark #18


Det var kallt, riktigt kallt och rått när den lilla hårda skaran av löphjältar samlades vid Habygårdens förskola.  Vi bävade lätt inför vad som komma skulle, 13 kilometer i -14 grader, men satter vår lit till solen som nästan bröt igenom molntäcket.

När klockan slog 10 började vi lufsa mot Örby.  Bra att börja med en rejäl uppförslöpa.  Värmen steg fort och ganska snart kändes livet rätt komfortabelt.

Innan Kongalia (Kungslid) vek vi av mot Ekudden.  Fina vägar tog oss till Kalven där vi fortsatte på Kurirleden mot Öresten.  Underlaget var lite ojämnt här men det gick ändå ganska lätt att ta sig fram.  En del partier ger väldigt fin stiglöpning. Strax var vi framme vid fördämningen och tog oss över till andra sidan för att fortsätta på snötäckta grusvägar.

SiM #18

Siktet var inställt på badplatsen Slättenabb som även vintertid är ett populärt utflyktsmål.  Vi stannade dock inte för nått vinterdopp utan fortsatte en liten bit till för att ta höger i nästa korsning.

Vägen var lång, rak och uppåt ett bra tag men vägen var skön att springa på och rätt snart var vi framme vid Öresten och Slottsbron. Dags att utnyttja Kurirleden en kort  stund innan vi tog oss tillbaka till starten via de Habyska småvägarna.

Solen lyste med sin frånvaro men vi fick en härlig runda och en bra start på söndagen.

Tack till alla!

- Spring!
/Calle

Ps. En zoombar karta finns på Runkeeper. Ds.






karta.


måndag 16 januari 2012

Spring i Mark #17


Söndagen avnöjts med en god runda på Älgstigen och Sunes Berg.  Krispigt och klart väder, fruset underlag, lätta fötter och ett härligt söndagsäventyr.

Vi startade på Älgstigen vid Mos Strand och sprang mot Krok där vi anslöt Kurileden och vek av mot Sjögarås.  Stigningen följande 2 km var ca 90 meter och underlaget ganska knepigt men till slut var vi framme vid Sjögarås och på dagens högsta position.

Vi följde Älgstigen på fina stigar och efter ca 7.5 km stannade vi och drack lite vatten hemma hos mig på Stenhall.  Det blev inget långt stopp utan vi fortsatte strax mot Dräggsjön där vi lämnade Älgstigen och tog Dräggsjöleden istället.

Ett hie med några kullfallna granar kunde passeras utan större mankemang och vi tog oss vidare till Lillasjön och rätt som det var började stigningen mot Sunes Berg.  Tuff terräng och brant stigning men inte så långt.  Trappan har dock sett sina bästa dagar och bör nyttjas med försiktighet.

Gänget på Sunes Berg med Seatons Kulle i bakgrunden.
Foto: Ulf Mårtensson

Väl uppe på toppen pustade vi ut en stund och kunde njuta av den fantastiska utsikten över Seatons Kulle och sundet som var ett av hindren under sommarens Raka Vägen till Varberg. Mer om detta event finns här.

Hej och iväg mot Två Skyttlar på fina stigar.  Vidare mot Solviksyudden och den lilla stigen som tog oss tillbaka till Mos Strand där vi och trippmätaren stannade nöjda, trötta och glada på 15.7 km.

- Spring!
/Calle

Ps. Nästa runda blir den 5 februari och förmodligen både lite lättare och kortare. Hör av er till springimark@stenhall.com om ni vill bjuda på nästa runda. Ds. 

måndag 12 december 2011

Spring i Mark #16

I söndags repriserade vi förra rundan till allmänt jubel.

Denna gång var det ingen klass 3 varning utfärdad så vi blev 9 pigga löpare på äventyret att ta oss från Hedgärdessjön runt Borredssjön och tillbaka.

Pigga ben i en backe nära Borredssjön

Stigarna var väl lite blötare än förra gången men vem bryr sig när man har så trevligt sällskap.

När nästa runda blir är inte bestämt ännu, men jag återkommer med info vid ett senare tillfälle.

- Spring
/Calle


tisdag 29 november 2011

Spring i Mark #15


I söndag Sprangs det i Mark för 15 gången.

Deltagarantalet kanske man kan kalla två-siffrigt, det var Bertil och undertecknad, vilket kanske inte var så konstigt med tanke på omständigheterna, men det blev en fantastisk fin runda trots att SMHI utfärdat en Klass 3-varning.


Ganska mycket uppför i början tills vi nådde Skäggasjön som var dagens högsta höjd.  Därefter var det ganska plant och fint tills vi närmade oss Hedgärdessjön och fick lite uppför igen.

Mestadels sprang vi på små fina grusvägar men även en del riktigt fina stigar. och lyckades hålla oss torrskodda trots regn och blåst.



Nästa gång blir den 11 december och hoppas vi på bättre väder och större uppslutning.  Kanske blir det samma runda, den var väldigt fin, om det inte finns andra önskemål vill säga?

- Spring!
/Calle

måndag 7 november 2011

Spring i Mark #14


Vi samlades som vanligt klockan 10:00, denna gången vid Habygårdens Förskola, och växlade några ord innan det var dags att ge sig av.

Vi började med att springa mot Örby och fick således en rejäl uppförbacke som pulshöjare. Vi slapp dock "Kongalia" eftersom vi vek in mot Ekudden för att efter en bit på den lilla fina asfaltsvägen hamna på Kurirleden.

Vi följde leden, som dagen till ära var både torr och fin, nästan hela vägen till Slottsberget (Öresten) där vi riktade kosan mot Haby och följde vägen tillbaka mot starten.

På språng mot Haby

Men det var inte slut på det roliga riktigt ännu. Rakel vek av och tog oss på en härligt irrfärd i skogen som tog oss ända upp till fornlämningen Stora Rör via en riktig mördarebacke. Den backen kommer jag med stor sannorlikhet att återvända till för att köra lite backintervaller.

Här var det nya vägar för undertecknad så jag kan inte återberätta hur vi sprang, men däremot finns det en karta att beskåda: här

Vi återvände trötta men glada till starten efter nästan en och en halv timmas skön löpning.

Stort tack till Rakel som bakat ihop denna fina runda.

Nästa gång blir om tre veckor. Jag ber att få återkomma med detaljer så snart någon vill ta sig an uppgiften att hitta på en runda. Maila mig på calle@stenhall.com för förslag.

- Spring
/Calle


söndag 23 oktober 2011

Spring i Mark #13

Spring i Mark #13 löptes idag.

Hela gänget vid starten

13 personer startade vid tio-tiden från parkeringen vid Hedgärdessjön och sprang en fantastiskt fin runda mestadels på fina stigar.

Varning för hal spång!

Det var blött och lerigt, men den underbara höstsolen värmde oss och vi tog oss på lätta fötter nästan 15 kilometer. Bland annat sprang vi på både Hedgärdes och Kinnaströms milspår. Dessutom hela grymmebacken vid Ulvåsen. Mycket bra jobbat av oss alla.

En rejäler runda i skoga!

Distansen blev rekord för några välförtjänt glada löpare. Spring i Mark är ett bra sätt att tänja på sina gränser.

Stort tack till Bertil som delade med sig av denna superfina runda.

Nästa Spring i Mark blir den 6 november. Har du lust att dela med dig av en runda maila mig på springimark@stenhall.com så kan det bli du som visar vägen nästa gång.

- Spring!
/Calle


måndag 10 oktober 2011

Spring i Mark #12

Höstens första SiM (Spring i Mark) blev en härlig tillställning. Ann rapporterar:

Vi var 5 st som sprang i underbart höstväder, vi utgick från korshögen i gullberg sprang över skogen ner till skjutesjön där mötte vi de som gick tipspromenad och alla hejade på oss glada löpare. Vi fortsatte runt på småvägar och mindre stigar runt bollareslätt och karslhed i ett lungt tempo. När vi kom tillbaks 1.20 h senare visade Bertils GPS 11.3 km. Så min uppskattning till ca 12 km stämde rätt bra. Vi hade kul och ser fram emot nästa spring i mark träff

Preliminärt blir nästa SiM den 23 oktober. Håll ögonen på denna sajt.

- Spring!
/Calle

söndag 27 mars 2011

Spring i Mark #11

En fantastisk final på vinterns eskapader.

Visst var det lite kyligt i skuggan av Kungsfors fabriker innan vi gav oss ut iväg, men så fort vi belystes av den ljumma vårsolen spreds en skön värme genom de kalla löparlemmarna.

Rundan ser ni här:


Nu är det slut på de gemensamma löppassen för vintern, men vem vet, kanske vi tar upp verksamheten när det börjar gå mot mörkare tider igen. Om formerna då blir detsamma får vi se. Hör gärna av er med kommentarer, ideér och önskemål på springimark@stenhall.com.

Ni är också välkomna att skicka in statusrapporter om läget i skogarna. Så jag kan lägga upp dem här och göra Spring i Mark till en levande informationskälla för skogstokiga markbor.

- Spring!
/Calle