Visar inlägg med etikett grupp. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett grupp. Visa alla inlägg

onsdag 23 januari 2013

Inbjudan till Spring i Mark #29

Månadens sista söndag, den 27e, är det dags att ge sig ut och lufsa med Spring i Mark.

Bertil har en ny runda på cirka 15 km vid den vackra Hedgärdessjön.  Lite nya och lite gamla stigar utlovas.

Tid: Söndag 27 januari klockan 10:00.
Plats: Parkeringen vid Hedgärdessjön.

- Spring!
/Calle

onsdag 16 januari 2013

Speciallöping på lördag

Passa på!

På lördag finns det möjlighet att springa 23 km terräng i Sandsjöbacka med Bertil och Susanne.

Kontakta Bertil på bertil@teknikror.se eller http://www.facebook.com/bertil.tallqvist för mer information.

- Spring!
/Calle

måndag 14 januari 2013

Rapport från SiM #28

Vilken fantastisk runda!

Fem hågade löpare hade vågat sig till parkeringen vid Hedgärdessjön med det gemensamma målet att springa en härlig runda i skogen innan klockan slog middag.

Bertil hade klurat i hop en runda så det var bara att ta rygg på honom nerför den lilla asfaltsvägen mot Skene centrum när klockan slog tio.  Efter en knapp kilometer lämnade vi vägen och sa adjöss till allt vad asfalt var för denna gången.  Resten av rundan gick mestadels på små fina stigar med rötter och sten.  Det var såpass fruset att man klarade sig torrskodd över de blöta partierna.  Ett stort plus att inte väta ner föttena i minusgrader.

Ulvåsens topp
Jag kan ärligen säga att jag inte hade nån koll på var vi befann oss eftersom ögonen fick fokuseras på att hitta ställen att placera fötterna på det tuffa underlaget.  Att springa på detta sätt älskar jag.  Som att dansa gavott över stock och sten. Härligt.

Några branta backar fick vi som bonus.  Bakvägen upp på Ulvåsen suger fint i benen och ökar flåset till orkanstyrka.  Då känner man att man lever.  Bilden är från krönet på denna topp.

Dessutom skojade vår orienterande ledare till det och drog ut i obanad terräng ett par gånger.  Jobbigt, jobbigt, men kul och nyttigt för löptekniken.

Kartan på Runkeeper ger nog en bättre bild av rundan än vad jag kan förmedla.

Stort tack till Bertil!

Ha det gott!
/Calle

tisdag 8 januari 2013

Inbjudan till Spring i Mark #28

Första löppasset 2013 med Spring i Mark blir på söndag den 13 januari.

Bertil har fixat ytterligare en härlig runda på ca 15 km.  Start vid Hedgärdessjön klockan 10:00.

Alla välkomna!

/Calle

onsdag 26 december 2012

Inbjudan till Spring i Mark #27

På söndag är det dags igen.

Bertil har en 15-kilometrare på gång.  Start vid Hedgärdessjön på söndag den 30 december klockan 10:00.  Rundan går på stigar och vägar.  Garanterat blir det blött.

Alla välkomna!

/Calle

tisdag 18 december 2012

Spring-i-Mark #26 - rapport

En stor trio var vi som med broddar i högsta hugg gav oss av från Kungsfors i söndags. Några plusgrader, grått och slask låter kanske inte så trevligt - men när man väl är ute så är det faktiskt riktigt härligt!

Det blev en knappa fem kilometer på vägar genom Skene och Backa, förbi genom kvarnen (eller rättare sagt genom!) och en tur i Sandvallsäng, innan vi stack av på en liten stig uppåt Hedgärdessjön. Då blev det jobbigt... Ca fem cm tung snö i bra lutning uppför. Sen var det snö och skog en fem kilometer innan vi till slut kom ut nere vid Viskan och det var dags att ta sig hemåt. Riktigt jobbigt i snön var det, men väl värt att komma ut i skogen istället för att trampa runt på vägar i 18 km.

Men det var tunga ben som stapplade hem. Skyller tröttheten delat på snö, sträckan och en förkylning som gav sig till känna senare på eftermiddagen. Men härligt var det ändå :-)

Kika gärna på den länkade kartan (glömde starta den direkt, men glömde i gengäld att stänga av den när vi var tillbaka vid Kungsfors...)

http://connect.garmin.com/course/2548392


//Rakel

måndag 26 november 2012

Inbjudan till Spring i Mark #25

Spring i Mark fyller 25 och firar det med denna fina runda:

Vi startar på Mariebergsparkens parkering och joggar en runda norr om Kinna.Till en början en bit på grusväg sedan tar små krokiga stigar över i ca 11km och mot slutet.Blir det 1,5 km asfalt total är det ca 14 km. Det blir en del hala spångar så ta med dubbade sulor för säkerhets skull.Mvh Bertil
Plats: Mariebergsparkens parkering
Tid: Söndag den 2 december klockan 10:00

Som vänligt hälsas nya och gamla springkompisar hjärtligt välkomna.

/Calle

söndag 14 oktober 2012

Spring i Mark #22

Nyss hemkommen från en liten promenad med dottern som nog gjort mina stumma ben lite mindre stumma än dom var när jag kom hem från dagens runda tillsammans med tre SiM-kollegor :-)

Regnet var ihärdigt på morgonen men vid 10 var det faktiskt uppehåll! Bertil tog täten från parkeringen vid Hedgärdessjön och vi gav oss iväg ut i skogen på stigar, som i mitt tycke gick kors och tvärs, men som säkert var noga utvalda ;-) Vi fick sicksacka oss fram mellan tipspromenerare till att börja med, men älgarna verkade redan vara skjutna (såg varken djur, gubbar med bössa eller skällande hundar!).

Efter ca fem kilometer var det dags för det första backiga (ja, lite mer backe än det vanliga alltså, ni som springer här i Mark vet att det aldrig är backfritt). Belöningen var utsikten från högsta punkten(?) på milspåret vid KSK. Därefter bar det av nedåt, vidare på nya stigar och vägar utanför KSK-området. Vid ca 7 km var det dags för nästa Backe. Dryga 400 meter som bara blev brantare, och det var inte bara som det kändes. Bertil talade om att han letat länge efter denna pärla.

Vi sprang igenom/förbi Ginkalunda innan vi var tillbaka vid KSK. Vi hade redan tidigare konstaterat att den utlovade distansen landar på 14+. Bertil väljer att ta inte den rakaste vägen tillbaka, men den backigaste, dvs via Kåklevs lid. (På väg dig hann undertecknad även med att bada benen i ett dike, varning för hala spänger så här års). Detta eftersom han hört att två av oss ännu inte fått tillfälle att prova denna backe som för övrigt ska vara Marks brantaste körväg, ca 500 m lång. Varningsskylt på 16 % lutning i början av backen talar sitt tydliga språk. Men vi tog oss upp och sen var det faktiskt inte så långt kvar till parkeringen! Knappa 18 km blev det allt som allt. Det var slitigt i backarna, men tack vare trevligt sällskap och riktigt skönt väder att springa i, var det förstås en riktigt bra start på Spring-i-Marksäsongen!

//Rakel


torsdag 15 mars 2012

Inbjudan till Spring i Mark #21

Då var det dag igen.

Nu på söndag springs det i Mark för tjugoförsta gången.  Bertil har trollat fram en fin runda på cirka 15 kilometer i trakterna av Hedgärdessjön.   Denna gång går vi tillbaka till den gamla starttiden 10:00.

Plats: Parkeringen vid Hedgärdessjön
Tid: Söndagen den 18 mars klockan 10:00.

Alla hjärtligt välkomna.

- Spring!
/Calle




söndag 4 mars 2012

Spring i Mark #20

Jag saknade Vasaloppsspinningen i år, men insåg att det inte var helt fel att få äta frukost i soffan tillsammans med familjen framför starten. Och att jag inte hann se mer än knappt halva loppet innan eliten gick i mål vägdes upp av den fina tur Åsa bjöd mig och Bertil på! Antar att alla andra löpare i Mark var någonstans mellan Sälen och Mora ;)

Turen startade vid Härsjön för att sen på fina grusvägar, "på ovansidan" av 156:an, ta oss mot Hyssna. Givetvis med en del stigning (som man aldrig kommer undan i Mark har jag märkt...) När vi såg Kvarnen vände vi upp genom skogen på torra fina stigar, för att ta oss upp för ett berg - kan det hetat Torshall(?) - med underbar utsikt över Hyssnaslätten! Sen bar det av neråt och vi fick se lite av villabebyggelsen i Hyssna innan vi korsade 156:an vid Hyssna handel för att sen ta oss tillbaka mot Härsjön på grusvägar och åkrar. Hela rundan var helt nya marker för mig - det är det som är en av det bra sakerna med S-i-M - att man får se lite annat än trakterna runt hemmet.

Allt som allt blev det en nätt runda på några hundra meter från 17 km, vilket var nära tangerat distansrekord för undertecknad!

Sol, klar luft och fin natur - det var helt klart värt att jag "bara" fick se reprisen av målgången i Mora :)

//Rakel

Kanske finns det någon som följer denna blogg, som inte tagit er för att hänga med ut? För Åsa var det premiär med Spring-i-Mark och det var genom den här bloggen som hon kom med. Så är du sugen på att hänga med är det bara att dyka upp på utsatt tid och plats! Inget krav på att leda en tur.


tisdag 28 februari 2012

Inbjudan till Spring i Mark #20

På söndag är det dags för det tjugonde springet i Mark.

Dagen till ära tar vi oss till Härsjön i Hyssna och blir guidade på en 16 km tur av Åsa som springer med oss för första gången.  Rundan går mestadels på grus men en liten bit på asfalt.

Härsjön (bild från bakommasten.blogspot.com)

Härsjön ligger ca 3 kilometer från Hyssnakrysset i riktning mot Göteborg och går inte att missa.  Karta finns här.

400 meter efter f.d. bilhandlaren finns en parkering på vänster sida vägen precis nere vid sjökanten.  Där samlas vi klockan 11:00.

Japp, lägg märke till tiden.  Klockan 11:00 är det som gäller denna söndag.

Om ni vill samåka har jag plats i bilen.  Hör av er till mig på 070-3792017 eller calle@stenhall.com.

Plats: Härsjön, Hyssna.
Tid: 11:00, söndagen den 4 mars.

Alla är hjärtligt välkomna!

- Spring!
/Calle





tisdag 21 februari 2012

Spring i Mark #19

Jag låg hemma och våndades i magsjuka men Bertil ordnade en trevlig runda i söndags.

Bertil berättar:

Vi var fem glada joggare som gav oss i väg från Friskis och ner förbi Skene kyrkogård mot Berghem. Följde järnvägen ner till flygfältet för modellplan.
Sedan vände vi norr ut mot gamla Backa och upp mot Vårkulla över 156 in till Pykadal.  Där har jag hittat en för Spring i Mark osprungen Motlut.  Den som söker han finner, ingen Bertil-runda utan en sådan.
Sedan vidare söder om sjön fram till basvägen och vidare förbi Velingstorp bakom Gymnasiet förbi Lasarettet och tillbaka till Friskis.  Det blev 15km nästan precis.
Stort tack till Bertil!

Nästa gång blir om två veckor, närmare bestämt den 4 mars.  Då firar vi 20!

Vill du dela med dig av en favoritrunda så kontakta mig på springimark@stenhall.com.

- Spring!
/Calle

söndag 12 februari 2012

Inbjudan till Spring i Mark #19

På söndag är det dags igen. Då kör vi Spring i Mark #19.

Denna gång är det Bertil som guidar oss på en trevlig löprunda.  Cirka 15 km med start vid Friskis i Skene.

Som vanligt tar vi det lugnt och anpassar farten efter grupp och rådande omständigheter.

Tid: Den 19 februari, klockan 10:00.
Plats: Friskis, Kungsfors, Skene.

Självklart är alla välkomna!

- Spring!
/Calle


tisdag 7 februari 2012

Spring i Mark #18


Det var kallt, riktigt kallt och rått när den lilla hårda skaran av löphjältar samlades vid Habygårdens förskola.  Vi bävade lätt inför vad som komma skulle, 13 kilometer i -14 grader, men satter vår lit till solen som nästan bröt igenom molntäcket.

När klockan slog 10 började vi lufsa mot Örby.  Bra att börja med en rejäl uppförslöpa.  Värmen steg fort och ganska snart kändes livet rätt komfortabelt.

Innan Kongalia (Kungslid) vek vi av mot Ekudden.  Fina vägar tog oss till Kalven där vi fortsatte på Kurirleden mot Öresten.  Underlaget var lite ojämnt här men det gick ändå ganska lätt att ta sig fram.  En del partier ger väldigt fin stiglöpning. Strax var vi framme vid fördämningen och tog oss över till andra sidan för att fortsätta på snötäckta grusvägar.

SiM #18

Siktet var inställt på badplatsen Slättenabb som även vintertid är ett populärt utflyktsmål.  Vi stannade dock inte för nått vinterdopp utan fortsatte en liten bit till för att ta höger i nästa korsning.

Vägen var lång, rak och uppåt ett bra tag men vägen var skön att springa på och rätt snart var vi framme vid Öresten och Slottsbron. Dags att utnyttja Kurirleden en kort  stund innan vi tog oss tillbaka till starten via de Habyska småvägarna.

Solen lyste med sin frånvaro men vi fick en härlig runda och en bra start på söndagen.

Tack till alla!

- Spring!
/Calle

Ps. En zoombar karta finns på Runkeeper. Ds.






karta.


fredag 3 februari 2012

Kallt på söndag

Det verkar bli lite kyligt på söndag.  Huga!  Men med rätt kläder kommer det bli en fin runda i vår vackra vita vintervärld.

Under tiden kan ni värma upp med följande galning som trotsar kylan.



Mer väder finns på Klart.SE.

- Elda på!
/Calle

tisdag 31 januari 2012

Inbjudan till Spring i Mark #18


Äntligen, efter tre långa veckor, är det dags för Spring i Mark för adertonte gången.

Rakel har funderat ut en skogrik runda på bra underlag, mycket grusväg, i trakterna mellan Öresten och Kalven.  Vill ni ta en titt finns rundan på Funbeat.  Cirka 13 kilometer och ett lungt tempo så alla hänger med.

Vi startar vid Habygårdens Förskola, samma som Spring i Mark #14, klockan 10:00 på söndag den 5 februari.

Så snöra på löparskorna på söndag morgon och häng med på en underbar runda i vår fina natur.

Alla är hjärtligt välkomna!

- Spring!
/Calle

måndag 30 januari 2012

På söndag ...


... är det dags för nästa Spring i Mark.
Rundan är nästan spikad.  Återkommer med mer info snart.
- Spring!
/Calle

måndag 16 januari 2012

Spring i Mark #17


Söndagen avnöjts med en god runda på Älgstigen och Sunes Berg.  Krispigt och klart väder, fruset underlag, lätta fötter och ett härligt söndagsäventyr.

Vi startade på Älgstigen vid Mos Strand och sprang mot Krok där vi anslöt Kurileden och vek av mot Sjögarås.  Stigningen följande 2 km var ca 90 meter och underlaget ganska knepigt men till slut var vi framme vid Sjögarås och på dagens högsta position.

Vi följde Älgstigen på fina stigar och efter ca 7.5 km stannade vi och drack lite vatten hemma hos mig på Stenhall.  Det blev inget långt stopp utan vi fortsatte strax mot Dräggsjön där vi lämnade Älgstigen och tog Dräggsjöleden istället.

Ett hie med några kullfallna granar kunde passeras utan större mankemang och vi tog oss vidare till Lillasjön och rätt som det var började stigningen mot Sunes Berg.  Tuff terräng och brant stigning men inte så långt.  Trappan har dock sett sina bästa dagar och bör nyttjas med försiktighet.

Gänget på Sunes Berg med Seatons Kulle i bakgrunden.
Foto: Ulf Mårtensson

Väl uppe på toppen pustade vi ut en stund och kunde njuta av den fantastiska utsikten över Seatons Kulle och sundet som var ett av hindren under sommarens Raka Vägen till Varberg. Mer om detta event finns här.

Hej och iväg mot Två Skyttlar på fina stigar.  Vidare mot Solviksyudden och den lilla stigen som tog oss tillbaka till Mos Strand där vi och trippmätaren stannade nöjda, trötta och glada på 15.7 km.

- Spring!
/Calle

Ps. Nästa runda blir den 5 februari och förmodligen både lite lättare och kortare. Hör av er till springimark@stenhall.com om ni vill bjuda på nästa runda. Ds. 

tisdag 10 januari 2012

Inbjudan till Spring i Mark #17

Fy sjutton vad tiden går - nu på söndag är det redan dags för nästa gemensamma äventyr med Spring i Mark.

Mos Strand        (c) VästSverige.SE

Med Älgstigen som bas joggar vi en runda i den vackra vinterskogen.  Kallt och klart säger Klart.SE om vädret så vi kanske tar oss hem torrskodda även om jag har svårt att tro det.  Längden blir uppåt 17.5 km och tempot blir lugnt och behagligt.

Vi sprang en liknande runda med Friskis hösten 2009.  Skrev några ord om det här.

Vi ses vid Mos Strand klockan 10:00 söndagen den 15 januari.

Alla är hjärtligt välkomna!

- Spring
/Calle

måndag 12 december 2011

Jogg Fuego

På söndag har Friskis & Svettis i Mark en liten happening där man klockan 10:00 kan hänga med på en Joggtur eller 10:30 köra ett pass med Friskis variant av "Zumba" - Dans Fuego.

Hänger du med på Joggen lovar jag en fin runda i Skene och Kinna.

Efter passen blir det glögg och pepparkaka i Friskis lokaler.

Läs mer på Friskis hemsida: http://mark.friskissvettis.se/

Häng med!
/Calle