Visar inlägg med etikett väder. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett väder. Visa alla inlägg

tisdag 18 december 2012

Spring-i-Mark #26 - rapport

En stor trio var vi som med broddar i högsta hugg gav oss av från Kungsfors i söndags. Några plusgrader, grått och slask låter kanske inte så trevligt - men när man väl är ute så är det faktiskt riktigt härligt!

Det blev en knappa fem kilometer på vägar genom Skene och Backa, förbi genom kvarnen (eller rättare sagt genom!) och en tur i Sandvallsäng, innan vi stack av på en liten stig uppåt Hedgärdessjön. Då blev det jobbigt... Ca fem cm tung snö i bra lutning uppför. Sen var det snö och skog en fem kilometer innan vi till slut kom ut nere vid Viskan och det var dags att ta sig hemåt. Riktigt jobbigt i snön var det, men väl värt att komma ut i skogen istället för att trampa runt på vägar i 18 km.

Men det var tunga ben som stapplade hem. Skyller tröttheten delat på snö, sträckan och en förkylning som gav sig till känna senare på eftermiddagen. Men härligt var det ändå :-)

Kika gärna på den länkade kartan (glömde starta den direkt, men glömde i gengäld att stänga av den när vi var tillbaka vid Kungsfors...)

http://connect.garmin.com/course/2548392


//Rakel

söndag 28 oktober 2012

Spring i Mark #23


Vilken underbar dag för att springa! Vill bara börja med att säga det J

Återigen var vi fyra personer som slöt upp kl 10 (kan ju varit någon som missat tidsomställningen och varit där en timme tidigare) och som förra veckan fick vi kryssa oss fram mellan tipspromenerare men ganska snart vek vi av på en grusväg som tog oss mot Hajomhållet. Vi korsade 156:an och tog oss över mot Skene Skog. Vi höll oss någonstans i krokarna runt Gamla Hajomvägen (och sprang även på Gamlagamla  Hajomsvägen, den som gällde när det var häst och vagn som användes) innan vi kom ner till Varbergsvägen där vi sprang en kortare sträcka. Därefter bar det av upp till Hedgärdessjön igen.

Som jag skrev i inledningen var det fantastiskt fint – sol och rimfrost är underbart! Vi sprang i ”vanlig skog”, i trollskog (dvs lagom gles granskog med grön mjuk mossa), genom ljung och på såna där gamla vägar där det är böljande hagar på ena sidan och sluttningar med lövskog på andra. Och eftersom frosten gjort att nästan alla träd tappat sina löv resulterade det i att vi plöjde oss fram decimeterdjupa frasiga löv i vackra färger.

Min klocka sa vid målgång att vi avverkat 19 km i en snittfart på 7 min/km. Rätt så lagom mao. Och har man mer spring i benen så kan man göra som dagens nytillskott på SiM– springa slalom på vägen. Betyget blev ändå att det var trevligare att springa lite lugnare tillsammans än snabbt och ensamt. Det tackar vi för J

Har du inte hängt med någon gång men känner dig lite sugen? Välkommen vid nästa tillfälle!

//Rakel

Jag har inte använt Garmin Connect så mkt, så jag vet inte om ni kan se rundan här, kanske måste vara "vän" med mig(?) Testar iaf!
http://connect.garmin.com/course/2343309

fredag 3 februari 2012

Kallt på söndag

Det verkar bli lite kyligt på söndag.  Huga!  Men med rätt kläder kommer det bli en fin runda i vår vackra vita vintervärld.

Under tiden kan ni värma upp med följande galning som trotsar kylan.



Mer väder finns på Klart.SE.

- Elda på!
/Calle