Visar inlägg med etikett calle. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett calle. Visa alla inlägg

lördag 7 juli 2012

Status Dräggsjöleden

Igår sprang jag Dräggsjöleden för första gången på länge och upptäckte till min förfäran att den var väldigt igenvuxen nere vid syd östra änden där man passerar grillplatsen.  Massor med små slanor av sälg hade vuxit upp och var svåra att forcera.
Bilden har inget att göra med Dräggsjön
Gissa var den är tagen?

Broarna vid Osbäcken var kassa.  Den ena var helt knäckt.

På flera ställen var gräset högt och stigen svår att se.

Trots allt fick jag en fin runda i härligt natur om än den blev lite trixigare än vanligt.

Så planerar du att ta dig runt Dräggsjöleden så ta med dig en machete.

Ha det gott!
/Calle

torsdag 5 april 2012

Skåneleden & BUM50M

Skåneleden
När jag drömmer om löpning hamnar jag oftast på Österlenleden, nära Stenshuvud.  Klockan är mitt i natten.  Det är mörkt och tyst i den luftiga lövskogen som omfamnar mig.  Det enda som finns då är en stig, en ljuskägla och en löpare på väg mot gryningen.

Skåneleden har gett mig några av mina allra finaste löparminnen.


Mer info: Skåneleden, Twitter

SOK Knallen
Jag har dock haft en hel del fina löparupplevelser på närmre håll också.  Som för några år sedan på löparcampet med Jonas Colting och Pasi Salonen där vi under tre dagsetapper sprang Skatås - Hindås - Borås - Ulricehamn på mycket fina vandringsleder.

Nu är det snart dags att återse dessa fina stigar.

Den 19 maj går BUM 50 Miles av stapeln.  Då springs det från Skatås till Borås via Hindås på Vildmarks och Knalleleden.  Mycket fin stiglöpning.  Med fin menar jag också jobbig.

Om 50 miles är en för stor tugga kan man välja att springa från Hindås och får då en underbar tur på ca 47 km.

I november arrangerar dessutom SOK Knallen ett 6-timmarslopp runt Ramnasjön i Borås.  Like!
Mer info: SOK Knallen

Dagens citat är riktat till er som inte ännu har våga ta steget att springa riktigt långt:

Den enda förlusten är att inte komma till startlinjen

- Spring!
/Calle

måndag 26 mars 2012

Hyssnaleden: Statusrapport

Igår hade turen att få springa Hyssnaleden 

Här kommer en kort rapport.


Utsikten från Bokskogen

Vädret var helt perfekt, soligt men inte för varmt.  Jag hade klätt mig lätt med kortärmat och en tunn löparejacka.  Trodde nog det skulle bli lite för kallt, men efter några kilometer åkte jackan av och jag kunde springa kortärmat resten av rundan.  Underbart!

Leden är i gott skick  med tydliga markeringar så det är inga problem med att hitta.  Dock lyckades jag missa en sväng och sprang anslutningsleden ner till parkeringen nedanför bokskogen.  Där upptäckte jag mitt misstag och fick ta mig tillbaka till leden igen.

Att markera anslutningsleden i samma kulör som huvudleden är dock det enda negativa jag kan säga om Hyssnaleden.  I övrigt är allt tipptopp.

Några kullfallna träd ligger kvar efter vinterns stormar men ställer inte till några större problem.

Det även lite svampigt på de partier som går över mossar.  Att ta sig torrskodd hela vägen runt var inte möjligt igår :-(

Och Ja!  Det är lika grymt backigt som tidigare.  Upp och ner och upp igen.  Jobbigt, men kul!

Mer info finns på Hyssnas byalag och där finns även en karta.
- Spring!
/Calle

måndag 27 februari 2012

Helgen

Att det var en fin löphelg hoppas jag att ni alla märkte och tog tillfället att komma ut en sväng.  Lite kallt i luften men solen var fantastisk och värmde skönt.

För egen del sprang, eller snarare, lufsade jag långt, ända från Örby till Fjärås. Att det går att förflytta sig så långt utan motor tycker jag är fantastisk och nått som de flesta kan klara av om man håller ett lågt tempo och är klok nog att promenera i alla uppförsbackar.  Vill du veta mer skrev jag några ord på min blogg, calle.stenhall.com.

Nu när snön börjat smälta undrar jag lite om läget ute i skogarna.  Har du någon statusrapport om läget på stigar, löpslingor och vandringsleder maila då till springimark@stenhall.com så kan jag lägga upp den informationen här på Spring i Mark.

Nästa gemensamma löppass blir på söndag.  Rundan är inte spikad ännu, men jag återkommer snart med mer information.


- Spring!
/Calle