En stor trio var vi som med broddar i högsta hugg gav oss av från Kungsfors i söndags. Några plusgrader, grått och slask låter kanske inte så trevligt - men när man väl är ute så är det faktiskt riktigt härligt!
Det blev en knappa fem kilometer på vägar genom Skene och Backa, förbi genom kvarnen (eller rättare sagt genom!) och en tur i Sandvallsäng, innan vi stack av på en liten stig uppåt Hedgärdessjön. Då blev det jobbigt... Ca fem cm tung snö i bra lutning uppför. Sen var det snö och skog en fem kilometer innan vi till slut kom ut nere vid Viskan och det var dags att ta sig hemåt. Riktigt jobbigt i snön var det, men väl värt att komma ut i skogen istället för att trampa runt på vägar i 18 km.
Men det var tunga ben som stapplade hem. Skyller tröttheten delat på snö, sträckan och en förkylning som gav sig till känna senare på eftermiddagen. Men härligt var det ändå :-)
Kika gärna på den länkade kartan (glömde starta den direkt, men glömde i gengäld att stänga av den när vi var tillbaka vid Kungsfors...)
http://connect.garmin.com/course/2548392
//Rakel
Visar inlägg med etikett rakel. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett rakel. Visa alla inlägg
tisdag 18 december 2012
Spring-i-Mark #26 - rapport
Etiketter:
backa,
berättelse,
grupp,
hedgärdessjön,
karta,
rakel,
skene,
snö,
väder
söndag 28 oktober 2012
Spring i Mark #23
Vilken underbar dag för att springa! Vill bara börja med att
säga det J
Återigen var vi fyra personer som slöt upp kl 10 (kan ju
varit någon som missat tidsomställningen och varit där en timme tidigare) och
som förra veckan fick vi kryssa oss fram mellan tipspromenerare men ganska
snart vek vi av på en grusväg som tog oss mot Hajomhållet. Vi korsade 156:an
och tog oss över mot Skene Skog. Vi höll oss någonstans i krokarna runt Gamla
Hajomvägen (och sprang även på Gamlagamla
Hajomsvägen, den som gällde när det var häst och vagn som användes) innan
vi kom ner till Varbergsvägen där vi sprang en kortare sträcka. Därefter bar
det av upp till Hedgärdessjön igen.
Som jag skrev i inledningen var det fantastiskt fint – sol
och rimfrost är underbart! Vi sprang i ”vanlig skog”, i trollskog (dvs lagom
gles granskog med grön mjuk mossa), genom ljung och på såna där gamla vägar där
det är böljande hagar på ena sidan och sluttningar med lövskog på andra. Och
eftersom frosten gjort att nästan alla träd tappat sina löv resulterade det i
att vi plöjde oss fram decimeterdjupa frasiga löv i vackra färger.
Min klocka sa vid målgång att vi avverkat 19 km i en snittfart på 7
min/km. Rätt så lagom mao. Och har man mer spring i benen så kan man göra som
dagens nytillskott på SiM– springa slalom på vägen. Betyget blev ändå att det
var trevligare att springa lite lugnare tillsammans än snabbt och ensamt. Det
tackar vi för J
Har du inte hängt med någon gång men känner dig lite sugen?
Välkommen vid nästa tillfälle!
//Rakel
Jag har inte använt Garmin Connect så mkt, så jag vet inte om ni kan se rundan här, kanske måste vara "vän" med mig(?) Testar iaf!
http://connect.garmin.com/course/2343309
Jag har inte använt Garmin Connect så mkt, så jag vet inte om ni kan se rundan här, kanske måste vara "vän" med mig(?) Testar iaf!
http://connect.garmin.com/course/2343309
söndag 14 oktober 2012
Spring i Mark #22
Nyss hemkommen från en liten promenad med dottern som nog gjort mina stumma ben lite mindre stumma än dom var när jag kom hem från dagens runda tillsammans med tre SiM-kollegor :-)
Regnet var ihärdigt på morgonen men vid 10 var det faktiskt uppehåll! Bertil tog täten från parkeringen vid Hedgärdessjön och vi gav oss iväg ut i skogen på stigar, som i mitt tycke gick kors och tvärs, men som säkert var noga utvalda ;-) Vi fick sicksacka oss fram mellan tipspromenerare till att börja med, men älgarna verkade redan vara skjutna (såg varken djur, gubbar med bössa eller skällande hundar!).
Efter ca fem kilometer var det dags för det första backiga (ja, lite mer backe än det vanliga alltså, ni som springer här i Mark vet att det aldrig är backfritt). Belöningen var utsikten från högsta punkten(?) på milspåret vid KSK. Därefter bar det av nedåt, vidare på nya stigar och vägar utanför KSK-området. Vid ca 7 km var det dags för nästa Backe. Dryga 400 meter som bara blev brantare, och det var inte bara som det kändes. Bertil talade om att han letat länge efter denna pärla.
Vi sprang igenom/förbi Ginkalunda innan vi var tillbaka vid KSK. Vi hade redan tidigare konstaterat att den utlovade distansen landar på 14+. Bertil väljer att ta inte den rakaste vägen tillbaka, men den backigaste, dvs via Kåklevs lid. (På väg dig hann undertecknad även med att bada benen i ett dike, varning för hala spänger så här års). Detta eftersom han hört att två av oss ännu inte fått tillfälle att prova denna backe som för övrigt ska vara Marks brantaste körväg, ca 500 m lång. Varningsskylt på 16 % lutning i början av backen talar sitt tydliga språk. Men vi tog oss upp och sen var det faktiskt inte så långt kvar till parkeringen! Knappa 18 km blev det allt som allt. Det var slitigt i backarna, men tack vare trevligt sällskap och riktigt skönt väder att springa i, var det förstås en riktigt bra start på Spring-i-Marksäsongen!
//Rakel
Regnet var ihärdigt på morgonen men vid 10 var det faktiskt uppehåll! Bertil tog täten från parkeringen vid Hedgärdessjön och vi gav oss iväg ut i skogen på stigar, som i mitt tycke gick kors och tvärs, men som säkert var noga utvalda ;-) Vi fick sicksacka oss fram mellan tipspromenerare till att börja med, men älgarna verkade redan vara skjutna (såg varken djur, gubbar med bössa eller skällande hundar!).
Efter ca fem kilometer var det dags för det första backiga (ja, lite mer backe än det vanliga alltså, ni som springer här i Mark vet att det aldrig är backfritt). Belöningen var utsikten från högsta punkten(?) på milspåret vid KSK. Därefter bar det av nedåt, vidare på nya stigar och vägar utanför KSK-området. Vid ca 7 km var det dags för nästa Backe. Dryga 400 meter som bara blev brantare, och det var inte bara som det kändes. Bertil talade om att han letat länge efter denna pärla.
Vi sprang igenom/förbi Ginkalunda innan vi var tillbaka vid KSK. Vi hade redan tidigare konstaterat att den utlovade distansen landar på 14+. Bertil väljer att ta inte den rakaste vägen tillbaka, men den backigaste, dvs via Kåklevs lid. (På väg dig hann undertecknad även med att bada benen i ett dike, varning för hala spänger så här års). Detta eftersom han hört att två av oss ännu inte fått tillfälle att prova denna backe som för övrigt ska vara Marks brantaste körväg, ca 500 m lång. Varningsskylt på 16 % lutning i början av backen talar sitt tydliga språk. Men vi tog oss upp och sen var det faktiskt inte så långt kvar till parkeringen! Knappa 18 km blev det allt som allt. Det var slitigt i backarna, men tack vare trevligt sällskap och riktigt skönt väder att springa i, var det förstås en riktigt bra start på Spring-i-Marksäsongen!
//Rakel
Etiketter:
backe,
berättelse,
grupp,
hedgärdessjön,
löppass,
rakel
söndag 4 mars 2012
Spring i Mark #20
Jag saknade Vasaloppsspinningen i år, men insåg att det inte var helt fel att få äta frukost i soffan tillsammans med familjen framför starten. Och att jag inte hann se mer än knappt halva loppet innan eliten gick i mål vägdes upp av den fina tur Åsa bjöd mig och Bertil på! Antar att alla andra löpare i Mark var någonstans mellan Sälen och Mora ;)
Turen startade vid Härsjön för att sen på fina grusvägar, "på ovansidan" av 156:an, ta oss mot Hyssna. Givetvis med en del stigning (som man aldrig kommer undan i Mark har jag märkt...) När vi såg Kvarnen vände vi upp genom skogen på torra fina stigar, för att ta oss upp för ett berg - kan det hetat Torshall(?) - med underbar utsikt över Hyssnaslätten! Sen bar det av neråt och vi fick se lite av villabebyggelsen i Hyssna innan vi korsade 156:an vid Hyssna handel för att sen ta oss tillbaka mot Härsjön på grusvägar och åkrar. Hela rundan var helt nya marker för mig - det är det som är en av det bra sakerna med S-i-M - att man får se lite annat än trakterna runt hemmet.
Allt som allt blev det en nätt runda på några hundra meter från 17 km, vilket var nära tangerat distansrekord för undertecknad!
Sol, klar luft och fin natur - det var helt klart värt att jag "bara" fick se reprisen av målgången i Mora :)
//Rakel
Kanske finns det någon som följer denna blogg, som inte tagit er för att hänga med ut? För Åsa var det premiär med Spring-i-Mark och det var genom den här bloggen som hon kom med. Så är du sugen på att hänga med är det bara att dyka upp på utsatt tid och plats! Inget krav på att leda en tur.
måndag 13 februari 2012
Vinterlöpning!
Sen jag för en dryg vecka sedan fick frågan om jag vill skriva några rader på den här sidan, som handlar om att ta sig fram till fots i ett valfritt tempo snabbare än promenadtakt – har jag bara sprungit en gång. Hoppas inte det har något samband...
Fast när jag tänker efter har jag faktiskt ägnat mig åt löpning hela helgen, bara några andra varianter:
I söndags ett några timmar långt pass med uppför-pulkabacken-löpning (dragandes 16 kg liten kille på en snowracer…) i strålande solsken! En lycklig liten kille och en lycklig - men kanske något tröttare - mamma. Dagen före blev det ett skridskolöparpass (det måste man kunna säga, det heter ju skidlöpare) till Seatons kulle. Önskar jag kunde lägga till ”i underbart solsken”, men tyvärr var det mulet och riktigt bra med motvind. Men det har sin tjusning det med - att borra ner huvudet och bara streta framåt. Fast jag måste medge att det var gott med vinden i ryggen på vägen tillbaka ;)
Imorgon är det dock dags att lufta joggingskorna på en lunchrunda igen.
Hoppas vi ses på söndag kl 10 vid Friskis & Svettis - ha en bra vecka så länge!
//Rakel
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)