Visar inlägg med etikett status. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett status. Visa alla inlägg

lördag 7 juli 2012

Status Dräggsjöleden

Igår sprang jag Dräggsjöleden för första gången på länge och upptäckte till min förfäran att den var väldigt igenvuxen nere vid syd östra änden där man passerar grillplatsen.  Massor med små slanor av sälg hade vuxit upp och var svåra att forcera.
Bilden har inget att göra med Dräggsjön
Gissa var den är tagen?

Broarna vid Osbäcken var kassa.  Den ena var helt knäckt.

På flera ställen var gräset högt och stigen svår att se.

Trots allt fick jag en fin runda i härligt natur om än den blev lite trixigare än vanligt.

Så planerar du att ta dig runt Dräggsjöleden så ta med dig en machete.

Ha det gott!
/Calle

måndag 26 mars 2012

Hyssnaleden: Statusrapport

Igår hade turen att få springa Hyssnaleden 

Här kommer en kort rapport.


Utsikten från Bokskogen

Vädret var helt perfekt, soligt men inte för varmt.  Jag hade klätt mig lätt med kortärmat och en tunn löparejacka.  Trodde nog det skulle bli lite för kallt, men efter några kilometer åkte jackan av och jag kunde springa kortärmat resten av rundan.  Underbart!

Leden är i gott skick  med tydliga markeringar så det är inga problem med att hitta.  Dock lyckades jag missa en sväng och sprang anslutningsleden ner till parkeringen nedanför bokskogen.  Där upptäckte jag mitt misstag och fick ta mig tillbaka till leden igen.

Att markera anslutningsleden i samma kulör som huvudleden är dock det enda negativa jag kan säga om Hyssnaleden.  I övrigt är allt tipptopp.

Några kullfallna träd ligger kvar efter vinterns stormar men ställer inte till några större problem.

Det även lite svampigt på de partier som går över mossar.  Att ta sig torrskodd hela vägen runt var inte möjligt igår :-(

Och Ja!  Det är lika grymt backigt som tidigare.  Upp och ner och upp igen.  Jobbigt, men kul!

Mer info finns på Hyssnas byalag och där finns även en karta.
- Spring!
/Calle

fredag 3 februari 2012

Kallt på söndag

Det verkar bli lite kyligt på söndag.  Huga!  Men med rätt kläder kommer det bli en fin runda i vår vackra vita vintervärld.

Under tiden kan ni värma upp med följande galning som trotsar kylan.



Mer väder finns på Klart.SE.

- Elda på!
/Calle

torsdag 19 januari 2012

Statusrapport Älgstigen

Vi var ju ett gäng som sprang stora delar av Älgstigen i söndags och upptäckte att stormar och slitage har gjort illa vid markeringarna.

Är det första gången du ska ta dig runt Älgstigen rekommenderas därför att du tar en karta med dig. Här är två länkar:


Som vanligt är det några lite blötare passager, bitvis trixigt underlag och väldigt hala spänger  som saknar nät så ta det försiktigt.

Älgstigen Foto: www.vastsverige.com 

Mer info finns på www.vastsverige.com eller kontakta Marks Turistbyrå.

- Spring!
/Calle

torsdag 7 april 2011

Läget i skogarna

Hur är läget i skogarna?

Förutom där konstsnön ligger kvar är det rätt okej i löpspåren uppe vid KSK-stugan i Kinnaström.

Maila gärna in statusrapporter till springimark@stenhall.com om snö och is, kullvälta träd, skogsarbeten, bortregnade stigar och annat som kan ställa till det för löpare ute i skogarna.

Spring!
/Calle

tisdag 12 oktober 2010

Status Kurirleden 2010.10.12

Markeringarna på Kurirleden brukar vara i sin ordning, men idag upptäckte jag att det saknas en vägvisningspil i Galtholmen. Går man utan karta är det lätt att missa.

I övrigt var det ganska blött på stigarna men det är väl ingen större överraskning. I dag var dock vädret helt fantastiskt och jag fick byta om till t-shirt efter halva sträckan. Underbart!

Svänasjö kyrkoruin är en väldigt fin plats.

- Spring!
/Calle

torsdag 19 augusti 2010

Status Hedgärdessjön 2010.08.18

På Friskis Joggen igår, onsdag den 18e augusti, kunde vi konstatera att spångarna (japp, det heter så) på Hedgärdesspåren borta där 8an och 10an delar sig i närheten av sjöns norra ände var ganska vingliga och lite trasiga. Ta det försiktigt där. Speciellt när det är lite blött.

- Spring!
/Calle

fredag 13 augusti 2010

Status Örbyhallen 2010.08.13

Slingorna vid Örbyhallen var idag fina men lite blöta här och var efter regnet. Ny flis på några ställen.

Status Älgstigen 2010.07.28

Sprang älgstigen för ett par veckor sedan, närmare bestämt den 28e juli och kan berätta att leden är mestadels helt löpbar. Som vanligt är den ju lite trixig här och var men det ska den ju vara.

/Calle