Visar inlägg med etikett löppass. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett löppass. Visa alla inlägg

måndag 25 februari 2013

Rapport från SiM #31

Bertil rapporterar från gårdagens Spring i Mark:

Vilken morron 0 gradigt och sol kan inte bli bättre för ett långpass.Vi var 7 st som gav oss i väg längs sjön på västra sidan ner mot KSK ochvände tillbaka genom skogen på småstigar och rakt igenom terrängen över en vik av sjön. Tillbaka till parkeringen ca 7,5 km för att dricka innan vi gav oss i väg på Skenes gamla 2,5 km. Lite mera snö och backar sedan blev det att ta sig an Kåklev från baksidan lång backe som kan få pulsen att rusa i topp. Väl där uppe var det en massa småstigar så vi kom ut på basvägen vidare ner till Kåklevslid som några inte provat tidigare. Kan man glädja någon så ska man ju göra de efter 17 km så börjar det roliga med en gång , vi kom upp.Sen var det inte bara raka vägen hem utan den krokigaste  18,5 km blev det. 
Bertil
- Spring!
/Calle

fredag 22 februari 2013

Inbjudan till Spring i Mark #31

Bertil har en ny runda på gång igen och meddelar: 
Hej tänkte springa en runda på Söndag kl 10 om någon är sugen att hänga på Börjar vid Hedgärdessjöns parkering och tar en sväng på ca 7-8 km Kommer tillbaka till parkeringen om någon vill stiga av eller dricka För att sedan fortsätta en 8-9km till innan vi kommer tillbaka Det blir mycket på stigar och rakt ut i skogen på en del ställen Och en hal Kåklevslid ett par gånger så lite dubbar är nog inte fel att ha med sig.
Tid: Söndagen 24 feb klockan 10:00
Plats: Hedgärdessjöns parkering.

Alla välkomna!
/Calle

tisdag 5 februari 2013

Inbjudan till Spring i Mark #30


Bertil bjuder in till jubileumsrundan #30.


Dags för Spring i Mark nr 30 vi startar från Hedgärdessjön kl10   den 10/1 så blir det en runda ca 15 km 
Vart beror på hur det blir med snö och is 
Om det är någon som är sugen att kolla hur det står till med konditionen efter vinters träning. I så fall har jag plats i bilen till 6h i Skövde den 9/3, det är nog läge att anmäla sig nu, 
Det är ett enkelt upplägg det hela går ut på att man springer så långt man kan på 6 timmar 
Inte bara konditionen som får sig en prövning lite envishet kan också hjälpa till på slutet. 
Mvh Bertil




söndag 27 januari 2013

Rapport från #29

Bertil rapporterar:

3 styck mycket pigga löpare kom till Hedgärdessjöns parkering
I alla fall 2 pigga och jag de är tur att det är bara jag som vet vart vi ska
Det blev Skenes 6 km en bit sedan lite småstigar till vi kom in på KSK milen
Och där var vi upp på toppen för uppför måste det va sedan små stigar tillbaka hem
15,2 km fick vi ihop, och eftersom vi hade skidor i bilarna så på med dom och några varv
På Hedgärdessjöns is ett 3 timmars pass blev det till slut allt som allt
Mvh Bertil

onsdag 23 januari 2013

Inbjudan till Spring i Mark #29

Månadens sista söndag, den 27e, är det dags att ge sig ut och lufsa med Spring i Mark.

Bertil har en ny runda på cirka 15 km vid den vackra Hedgärdessjön.  Lite nya och lite gamla stigar utlovas.

Tid: Söndag 27 januari klockan 10:00.
Plats: Parkeringen vid Hedgärdessjön.

- Spring!
/Calle

onsdag 16 januari 2013

Speciallöping på lördag

Passa på!

På lördag finns det möjlighet att springa 23 km terräng i Sandsjöbacka med Bertil och Susanne.

Kontakta Bertil på bertil@teknikror.se eller http://www.facebook.com/bertil.tallqvist för mer information.

- Spring!
/Calle

måndag 14 januari 2013

Rapport från SiM #28

Vilken fantastisk runda!

Fem hågade löpare hade vågat sig till parkeringen vid Hedgärdessjön med det gemensamma målet att springa en härlig runda i skogen innan klockan slog middag.

Bertil hade klurat i hop en runda så det var bara att ta rygg på honom nerför den lilla asfaltsvägen mot Skene centrum när klockan slog tio.  Efter en knapp kilometer lämnade vi vägen och sa adjöss till allt vad asfalt var för denna gången.  Resten av rundan gick mestadels på små fina stigar med rötter och sten.  Det var såpass fruset att man klarade sig torrskodd över de blöta partierna.  Ett stort plus att inte väta ner föttena i minusgrader.

Ulvåsens topp
Jag kan ärligen säga att jag inte hade nån koll på var vi befann oss eftersom ögonen fick fokuseras på att hitta ställen att placera fötterna på det tuffa underlaget.  Att springa på detta sätt älskar jag.  Som att dansa gavott över stock och sten. Härligt.

Några branta backar fick vi som bonus.  Bakvägen upp på Ulvåsen suger fint i benen och ökar flåset till orkanstyrka.  Då känner man att man lever.  Bilden är från krönet på denna topp.

Dessutom skojade vår orienterande ledare till det och drog ut i obanad terräng ett par gånger.  Jobbigt, jobbigt, men kul och nyttigt för löptekniken.

Kartan på Runkeeper ger nog en bättre bild av rundan än vad jag kan förmedla.

Stort tack till Bertil!

Ha det gott!
/Calle

onsdag 12 december 2012

Inbjudan till Spring i Mark #26

Då var det dags igen!

En ny runda för Spring i Mark med start vid Friskis kl 10 den 16/12. 
Lite mera vägar än vad som är vanligt men en 5-6-km i skogen får det nog bli. 
Det gör gott med lite snöpulsande total blir det ca 15 km 
Mvh Bertil


måndag 19 november 2012

Spring i Mark #24

En liten rapport från SiM rundan

3st pigga joggare gav sig i väg söderut ner till Skene skog och vidare mot Hajom den gamla vägen
Och vidare runt Borredssjön när vi passerat sjön var det slut på att springa på vägar
Bara små stigar och långa bitar ute i terrängen tillbaka till parkeringen en omväxlande runda
Som faktiskt blev nästan precis 15 km

Ha det gott Bertil


onsdag 14 november 2012

Inbjudan till Spring i Mark #24

Redan på söndag är det dags för nästa Spring i Mark, nummer 24 i ordningen.

Bertil har klurat ut ytterligare en fin runda på ca 15 km med start vid Hedgärdessjön.

Tid: Söndagen den 18 november klockan 10:00.
Plats: Parkeringen vid Hedgärdessjön.

Tempot blir lugnt och behagligt.  Alla är som vanligt hjärtligt välkomna!

/Calle


söndag 14 oktober 2012

Spring i Mark #22

Nyss hemkommen från en liten promenad med dottern som nog gjort mina stumma ben lite mindre stumma än dom var när jag kom hem från dagens runda tillsammans med tre SiM-kollegor :-)

Regnet var ihärdigt på morgonen men vid 10 var det faktiskt uppehåll! Bertil tog täten från parkeringen vid Hedgärdessjön och vi gav oss iväg ut i skogen på stigar, som i mitt tycke gick kors och tvärs, men som säkert var noga utvalda ;-) Vi fick sicksacka oss fram mellan tipspromenerare till att börja med, men älgarna verkade redan vara skjutna (såg varken djur, gubbar med bössa eller skällande hundar!).

Efter ca fem kilometer var det dags för det första backiga (ja, lite mer backe än det vanliga alltså, ni som springer här i Mark vet att det aldrig är backfritt). Belöningen var utsikten från högsta punkten(?) på milspåret vid KSK. Därefter bar det av nedåt, vidare på nya stigar och vägar utanför KSK-området. Vid ca 7 km var det dags för nästa Backe. Dryga 400 meter som bara blev brantare, och det var inte bara som det kändes. Bertil talade om att han letat länge efter denna pärla.

Vi sprang igenom/förbi Ginkalunda innan vi var tillbaka vid KSK. Vi hade redan tidigare konstaterat att den utlovade distansen landar på 14+. Bertil väljer att ta inte den rakaste vägen tillbaka, men den backigaste, dvs via Kåklevs lid. (På väg dig hann undertecknad även med att bada benen i ett dike, varning för hala spänger så här års). Detta eftersom han hört att två av oss ännu inte fått tillfälle att prova denna backe som för övrigt ska vara Marks brantaste körväg, ca 500 m lång. Varningsskylt på 16 % lutning i början av backen talar sitt tydliga språk. Men vi tog oss upp och sen var det faktiskt inte så långt kvar till parkeringen! Knappa 18 km blev det allt som allt. Det var slitigt i backarna, men tack vare trevligt sällskap och riktigt skönt väder att springa i, var det förstås en riktigt bra start på Spring-i-Marksäsongen!

//Rakel


torsdag 15 mars 2012

Inbjudan till Spring i Mark #21

Då var det dag igen.

Nu på söndag springs det i Mark för tjugoförsta gången.  Bertil har trollat fram en fin runda på cirka 15 kilometer i trakterna av Hedgärdessjön.   Denna gång går vi tillbaka till den gamla starttiden 10:00.

Plats: Parkeringen vid Hedgärdessjön
Tid: Söndagen den 18 mars klockan 10:00.

Alla hjärtligt välkomna.

- Spring!
/Calle




tisdag 28 februari 2012

Inbjudan till Spring i Mark #20

På söndag är det dags för det tjugonde springet i Mark.

Dagen till ära tar vi oss till Härsjön i Hyssna och blir guidade på en 16 km tur av Åsa som springer med oss för första gången.  Rundan går mestadels på grus men en liten bit på asfalt.

Härsjön (bild från bakommasten.blogspot.com)

Härsjön ligger ca 3 kilometer från Hyssnakrysset i riktning mot Göteborg och går inte att missa.  Karta finns här.

400 meter efter f.d. bilhandlaren finns en parkering på vänster sida vägen precis nere vid sjökanten.  Där samlas vi klockan 11:00.

Japp, lägg märke till tiden.  Klockan 11:00 är det som gäller denna söndag.

Om ni vill samåka har jag plats i bilen.  Hör av er till mig på 070-3792017 eller calle@stenhall.com.

Plats: Härsjön, Hyssna.
Tid: 11:00, söndagen den 4 mars.

Alla är hjärtligt välkomna!

- Spring!
/Calle





tisdag 21 februari 2012

Spring i Mark #19

Jag låg hemma och våndades i magsjuka men Bertil ordnade en trevlig runda i söndags.

Bertil berättar:

Vi var fem glada joggare som gav oss i väg från Friskis och ner förbi Skene kyrkogård mot Berghem. Följde järnvägen ner till flygfältet för modellplan.
Sedan vände vi norr ut mot gamla Backa och upp mot Vårkulla över 156 in till Pykadal.  Där har jag hittat en för Spring i Mark osprungen Motlut.  Den som söker han finner, ingen Bertil-runda utan en sådan.
Sedan vidare söder om sjön fram till basvägen och vidare förbi Velingstorp bakom Gymnasiet förbi Lasarettet och tillbaka till Friskis.  Det blev 15km nästan precis.
Stort tack till Bertil!

Nästa gång blir om två veckor, närmare bestämt den 4 mars.  Då firar vi 20!

Vill du dela med dig av en favoritrunda så kontakta mig på springimark@stenhall.com.

- Spring!
/Calle

söndag 12 februari 2012

Inbjudan till Spring i Mark #19

På söndag är det dags igen. Då kör vi Spring i Mark #19.

Denna gång är det Bertil som guidar oss på en trevlig löprunda.  Cirka 15 km med start vid Friskis i Skene.

Som vanligt tar vi det lugnt och anpassar farten efter grupp och rådande omständigheter.

Tid: Den 19 februari, klockan 10:00.
Plats: Friskis, Kungsfors, Skene.

Självklart är alla välkomna!

- Spring!
/Calle


tisdag 7 februari 2012

Spring i Mark #18


Det var kallt, riktigt kallt och rått när den lilla hårda skaran av löphjältar samlades vid Habygårdens förskola.  Vi bävade lätt inför vad som komma skulle, 13 kilometer i -14 grader, men satter vår lit till solen som nästan bröt igenom molntäcket.

När klockan slog 10 började vi lufsa mot Örby.  Bra att börja med en rejäl uppförslöpa.  Värmen steg fort och ganska snart kändes livet rätt komfortabelt.

Innan Kongalia (Kungslid) vek vi av mot Ekudden.  Fina vägar tog oss till Kalven där vi fortsatte på Kurirleden mot Öresten.  Underlaget var lite ojämnt här men det gick ändå ganska lätt att ta sig fram.  En del partier ger väldigt fin stiglöpning. Strax var vi framme vid fördämningen och tog oss över till andra sidan för att fortsätta på snötäckta grusvägar.

SiM #18

Siktet var inställt på badplatsen Slättenabb som även vintertid är ett populärt utflyktsmål.  Vi stannade dock inte för nått vinterdopp utan fortsatte en liten bit till för att ta höger i nästa korsning.

Vägen var lång, rak och uppåt ett bra tag men vägen var skön att springa på och rätt snart var vi framme vid Öresten och Slottsbron. Dags att utnyttja Kurirleden en kort  stund innan vi tog oss tillbaka till starten via de Habyska småvägarna.

Solen lyste med sin frånvaro men vi fick en härlig runda och en bra start på söndagen.

Tack till alla!

- Spring!
/Calle

Ps. En zoombar karta finns på Runkeeper. Ds.






karta.


fredag 3 februari 2012

Kallt på söndag

Det verkar bli lite kyligt på söndag.  Huga!  Men med rätt kläder kommer det bli en fin runda i vår vackra vita vintervärld.

Under tiden kan ni värma upp med följande galning som trotsar kylan.



Mer väder finns på Klart.SE.

- Elda på!
/Calle

tisdag 31 januari 2012

Inbjudan till Spring i Mark #18


Äntligen, efter tre långa veckor, är det dags för Spring i Mark för adertonte gången.

Rakel har funderat ut en skogrik runda på bra underlag, mycket grusväg, i trakterna mellan Öresten och Kalven.  Vill ni ta en titt finns rundan på Funbeat.  Cirka 13 kilometer och ett lungt tempo så alla hänger med.

Vi startar vid Habygårdens Förskola, samma som Spring i Mark #14, klockan 10:00 på söndag den 5 februari.

Så snöra på löparskorna på söndag morgon och häng med på en underbar runda i vår fina natur.

Alla är hjärtligt välkomna!

- Spring!
/Calle

måndag 16 januari 2012

Spring i Mark #17


Söndagen avnöjts med en god runda på Älgstigen och Sunes Berg.  Krispigt och klart väder, fruset underlag, lätta fötter och ett härligt söndagsäventyr.

Vi startade på Älgstigen vid Mos Strand och sprang mot Krok där vi anslöt Kurileden och vek av mot Sjögarås.  Stigningen följande 2 km var ca 90 meter och underlaget ganska knepigt men till slut var vi framme vid Sjögarås och på dagens högsta position.

Vi följde Älgstigen på fina stigar och efter ca 7.5 km stannade vi och drack lite vatten hemma hos mig på Stenhall.  Det blev inget långt stopp utan vi fortsatte strax mot Dräggsjön där vi lämnade Älgstigen och tog Dräggsjöleden istället.

Ett hie med några kullfallna granar kunde passeras utan större mankemang och vi tog oss vidare till Lillasjön och rätt som det var började stigningen mot Sunes Berg.  Tuff terräng och brant stigning men inte så långt.  Trappan har dock sett sina bästa dagar och bör nyttjas med försiktighet.

Gänget på Sunes Berg med Seatons Kulle i bakgrunden.
Foto: Ulf Mårtensson

Väl uppe på toppen pustade vi ut en stund och kunde njuta av den fantastiska utsikten över Seatons Kulle och sundet som var ett av hindren under sommarens Raka Vägen till Varberg. Mer om detta event finns här.

Hej och iväg mot Två Skyttlar på fina stigar.  Vidare mot Solviksyudden och den lilla stigen som tog oss tillbaka till Mos Strand där vi och trippmätaren stannade nöjda, trötta och glada på 15.7 km.

- Spring!
/Calle

Ps. Nästa runda blir den 5 februari och förmodligen både lite lättare och kortare. Hör av er till springimark@stenhall.com om ni vill bjuda på nästa runda. Ds. 

tisdag 10 januari 2012

Inbjudan till Spring i Mark #17

Fy sjutton vad tiden går - nu på söndag är det redan dags för nästa gemensamma äventyr med Spring i Mark.

Mos Strand        (c) VästSverige.SE

Med Älgstigen som bas joggar vi en runda i den vackra vinterskogen.  Kallt och klart säger Klart.SE om vädret så vi kanske tar oss hem torrskodda även om jag har svårt att tro det.  Längden blir uppåt 17.5 km och tempot blir lugnt och behagligt.

Vi sprang en liknande runda med Friskis hösten 2009.  Skrev några ord om det här.

Vi ses vid Mos Strand klockan 10:00 söndagen den 15 januari.

Alla är hjärtligt välkomna!

- Spring
/Calle