Visar inlägg med etikett dräggsjön. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett dräggsjön. Visa alla inlägg

lördag 7 juli 2012

Status Dräggsjöleden

Igår sprang jag Dräggsjöleden för första gången på länge och upptäckte till min förfäran att den var väldigt igenvuxen nere vid syd östra änden där man passerar grillplatsen.  Massor med små slanor av sälg hade vuxit upp och var svåra att forcera.
Bilden har inget att göra med Dräggsjön
Gissa var den är tagen?

Broarna vid Osbäcken var kassa.  Den ena var helt knäckt.

På flera ställen var gräset högt och stigen svår att se.

Trots allt fick jag en fin runda i härligt natur om än den blev lite trixigare än vanligt.

Så planerar du att ta dig runt Dräggsjöleden så ta med dig en machete.

Ha det gott!
/Calle

måndag 16 januari 2012

Spring i Mark #17


Söndagen avnöjts med en god runda på Älgstigen och Sunes Berg.  Krispigt och klart väder, fruset underlag, lätta fötter och ett härligt söndagsäventyr.

Vi startade på Älgstigen vid Mos Strand och sprang mot Krok där vi anslöt Kurileden och vek av mot Sjögarås.  Stigningen följande 2 km var ca 90 meter och underlaget ganska knepigt men till slut var vi framme vid Sjögarås och på dagens högsta position.

Vi följde Älgstigen på fina stigar och efter ca 7.5 km stannade vi och drack lite vatten hemma hos mig på Stenhall.  Det blev inget långt stopp utan vi fortsatte strax mot Dräggsjön där vi lämnade Älgstigen och tog Dräggsjöleden istället.

Ett hie med några kullfallna granar kunde passeras utan större mankemang och vi tog oss vidare till Lillasjön och rätt som det var började stigningen mot Sunes Berg.  Tuff terräng och brant stigning men inte så långt.  Trappan har dock sett sina bästa dagar och bör nyttjas med försiktighet.

Gänget på Sunes Berg med Seatons Kulle i bakgrunden.
Foto: Ulf Mårtensson

Väl uppe på toppen pustade vi ut en stund och kunde njuta av den fantastiska utsikten över Seatons Kulle och sundet som var ett av hindren under sommarens Raka Vägen till Varberg. Mer om detta event finns här.

Hej och iväg mot Två Skyttlar på fina stigar.  Vidare mot Solviksyudden och den lilla stigen som tog oss tillbaka till Mos Strand där vi och trippmätaren stannade nöjda, trötta och glada på 15.7 km.

- Spring!
/Calle

Ps. Nästa runda blir den 5 februari och förmodligen både lite lättare och kortare. Hör av er till springimark@stenhall.com om ni vill bjuda på nästa runda. Ds. 

tisdag 10 januari 2012

Inbjudan till Spring i Mark #17

Fy sjutton vad tiden går - nu på söndag är det redan dags för nästa gemensamma äventyr med Spring i Mark.

Mos Strand        (c) VästSverige.SE

Med Älgstigen som bas joggar vi en runda i den vackra vinterskogen.  Kallt och klart säger Klart.SE om vädret så vi kanske tar oss hem torrskodda även om jag har svårt att tro det.  Längden blir uppåt 17.5 km och tempot blir lugnt och behagligt.

Vi sprang en liknande runda med Friskis hösten 2009.  Skrev några ord om det här.

Vi ses vid Mos Strand klockan 10:00 söndagen den 15 januari.

Alla är hjärtligt välkomna!

- Spring
/Calle

söndag 14 november 2010

SiM #3


Idag slogs rekord i mjukt underlag.

Rundan gick från Mos Strand och runt Dräggsjön i lite snirklar för att få så mycket stig och så lite väg som det var möjligt. Ett val som denna dag helst borde varit precis raka motsatsen.

Sällan är det så blött, så lerigt och så halkigt som det var på skogsstigarna idag. Härligt!


Glada löpare!

Antalet deltagare har ökat stadigt och idag var vi hela fyra löpare eller snarare gyttjebrottare som fick en härligt start på söndagen.


Nästa gång blir om fjorton dagar och då kan jag avslöja att underlager blir lite hårdare. Återkommer med inbjudan inom kort.

- Spring!
/Calle