Visar inlägg med etikett led. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett led. Visa alla inlägg

lördag 7 juli 2012

Status Dräggsjöleden

Igår sprang jag Dräggsjöleden för första gången på länge och upptäckte till min förfäran att den var väldigt igenvuxen nere vid syd östra änden där man passerar grillplatsen.  Massor med små slanor av sälg hade vuxit upp och var svåra att forcera.
Bilden har inget att göra med Dräggsjön
Gissa var den är tagen?

Broarna vid Osbäcken var kassa.  Den ena var helt knäckt.

På flera ställen var gräset högt och stigen svår att se.

Trots allt fick jag en fin runda i härligt natur om än den blev lite trixigare än vanligt.

Så planerar du att ta dig runt Dräggsjöleden så ta med dig en machete.

Ha det gott!
/Calle

torsdag 5 april 2012

Skåneleden & BUM50M

Skåneleden
När jag drömmer om löpning hamnar jag oftast på Österlenleden, nära Stenshuvud.  Klockan är mitt i natten.  Det är mörkt och tyst i den luftiga lövskogen som omfamnar mig.  Det enda som finns då är en stig, en ljuskägla och en löpare på väg mot gryningen.

Skåneleden har gett mig några av mina allra finaste löparminnen.


Mer info: Skåneleden, Twitter

SOK Knallen
Jag har dock haft en hel del fina löparupplevelser på närmre håll också.  Som för några år sedan på löparcampet med Jonas Colting och Pasi Salonen där vi under tre dagsetapper sprang Skatås - Hindås - Borås - Ulricehamn på mycket fina vandringsleder.

Nu är det snart dags att återse dessa fina stigar.

Den 19 maj går BUM 50 Miles av stapeln.  Då springs det från Skatås till Borås via Hindås på Vildmarks och Knalleleden.  Mycket fin stiglöpning.  Med fin menar jag också jobbig.

Om 50 miles är en för stor tugga kan man välja att springa från Hindås och får då en underbar tur på ca 47 km.

I november arrangerar dessutom SOK Knallen ett 6-timmarslopp runt Ramnasjön i Borås.  Like!
Mer info: SOK Knallen

Dagens citat är riktat till er som inte ännu har våga ta steget att springa riktigt långt:

Den enda förlusten är att inte komma till startlinjen

- Spring!
/Calle

måndag 26 mars 2012

Hyssnaleden: Statusrapport

Igår hade turen att få springa Hyssnaleden 

Här kommer en kort rapport.


Utsikten från Bokskogen

Vädret var helt perfekt, soligt men inte för varmt.  Jag hade klätt mig lätt med kortärmat och en tunn löparejacka.  Trodde nog det skulle bli lite för kallt, men efter några kilometer åkte jackan av och jag kunde springa kortärmat resten av rundan.  Underbart!

Leden är i gott skick  med tydliga markeringar så det är inga problem med att hitta.  Dock lyckades jag missa en sväng och sprang anslutningsleden ner till parkeringen nedanför bokskogen.  Där upptäckte jag mitt misstag och fick ta mig tillbaka till leden igen.

Att markera anslutningsleden i samma kulör som huvudleden är dock det enda negativa jag kan säga om Hyssnaleden.  I övrigt är allt tipptopp.

Några kullfallna träd ligger kvar efter vinterns stormar men ställer inte till några större problem.

Det även lite svampigt på de partier som går över mossar.  Att ta sig torrskodd hela vägen runt var inte möjligt igår :-(

Och Ja!  Det är lika grymt backigt som tidigare.  Upp och ner och upp igen.  Jobbigt, men kul!

Mer info finns på Hyssnas byalag och där finns även en karta.
- Spring!
/Calle

torsdag 19 januari 2012

Statusrapport Älgstigen

Vi var ju ett gäng som sprang stora delar av Älgstigen i söndags och upptäckte att stormar och slitage har gjort illa vid markeringarna.

Är det första gången du ska ta dig runt Älgstigen rekommenderas därför att du tar en karta med dig. Här är två länkar:


Som vanligt är det några lite blötare passager, bitvis trixigt underlag och väldigt hala spänger  som saknar nät så ta det försiktigt.

Älgstigen Foto: www.vastsverige.com 

Mer info finns på www.vastsverige.com eller kontakta Marks Turistbyrå.

- Spring!
/Calle

måndag 16 januari 2012

Spring i Mark #17


Söndagen avnöjts med en god runda på Älgstigen och Sunes Berg.  Krispigt och klart väder, fruset underlag, lätta fötter och ett härligt söndagsäventyr.

Vi startade på Älgstigen vid Mos Strand och sprang mot Krok där vi anslöt Kurileden och vek av mot Sjögarås.  Stigningen följande 2 km var ca 90 meter och underlaget ganska knepigt men till slut var vi framme vid Sjögarås och på dagens högsta position.

Vi följde Älgstigen på fina stigar och efter ca 7.5 km stannade vi och drack lite vatten hemma hos mig på Stenhall.  Det blev inget långt stopp utan vi fortsatte strax mot Dräggsjön där vi lämnade Älgstigen och tog Dräggsjöleden istället.

Ett hie med några kullfallna granar kunde passeras utan större mankemang och vi tog oss vidare till Lillasjön och rätt som det var började stigningen mot Sunes Berg.  Tuff terräng och brant stigning men inte så långt.  Trappan har dock sett sina bästa dagar och bör nyttjas med försiktighet.

Gänget på Sunes Berg med Seatons Kulle i bakgrunden.
Foto: Ulf Mårtensson

Väl uppe på toppen pustade vi ut en stund och kunde njuta av den fantastiska utsikten över Seatons Kulle och sundet som var ett av hindren under sommarens Raka Vägen till Varberg. Mer om detta event finns här.

Hej och iväg mot Två Skyttlar på fina stigar.  Vidare mot Solviksyudden och den lilla stigen som tog oss tillbaka till Mos Strand där vi och trippmätaren stannade nöjda, trötta och glada på 15.7 km.

- Spring!
/Calle

Ps. Nästa runda blir den 5 februari och förmodligen både lite lättare och kortare. Hör av er till springimark@stenhall.com om ni vill bjuda på nästa runda. Ds. 

tisdag 10 januari 2012

Inbjudan till Spring i Mark #17

Fy sjutton vad tiden går - nu på söndag är det redan dags för nästa gemensamma äventyr med Spring i Mark.

Mos Strand        (c) VästSverige.SE

Med Älgstigen som bas joggar vi en runda i den vackra vinterskogen.  Kallt och klart säger Klart.SE om vädret så vi kanske tar oss hem torrskodda även om jag har svårt att tro det.  Längden blir uppåt 17.5 km och tempot blir lugnt och behagligt.

Vi sprang en liknande runda med Friskis hösten 2009.  Skrev några ord om det här.

Vi ses vid Mos Strand klockan 10:00 söndagen den 15 januari.

Alla är hjärtligt välkomna!

- Spring
/Calle

måndag 7 november 2011

Spring i Mark #14


Vi samlades som vanligt klockan 10:00, denna gången vid Habygårdens Förskola, och växlade några ord innan det var dags att ge sig av.

Vi började med att springa mot Örby och fick således en rejäl uppförbacke som pulshöjare. Vi slapp dock "Kongalia" eftersom vi vek in mot Ekudden för att efter en bit på den lilla fina asfaltsvägen hamna på Kurirleden.

Vi följde leden, som dagen till ära var både torr och fin, nästan hela vägen till Slottsberget (Öresten) där vi riktade kosan mot Haby och följde vägen tillbaka mot starten.

På språng mot Haby

Men det var inte slut på det roliga riktigt ännu. Rakel vek av och tog oss på en härligt irrfärd i skogen som tog oss ända upp till fornlämningen Stora Rör via en riktig mördarebacke. Den backen kommer jag med stor sannorlikhet att återvända till för att köra lite backintervaller.

Här var det nya vägar för undertecknad så jag kan inte återberätta hur vi sprang, men däremot finns det en karta att beskåda: här

Vi återvände trötta men glada till starten efter nästan en och en halv timmas skön löpning.

Stort tack till Rakel som bakat ihop denna fina runda.

Nästa gång blir om tre veckor. Jag ber att få återkomma med detaljer så snart någon vill ta sig an uppgiften att hitta på en runda. Maila mig på calle@stenhall.com för förslag.

- Spring
/Calle


tisdag 12 oktober 2010

Status Kurirleden 2010.10.12

Markeringarna på Kurirleden brukar vara i sin ordning, men idag upptäckte jag att det saknas en vägvisningspil i Galtholmen. Går man utan karta är det lätt att missa.

I övrigt var det ganska blött på stigarna men det är väl ingen större överraskning. I dag var dock vädret helt fantastiskt och jag fick byta om till t-shirt efter halva sträckan. Underbart!

Svänasjö kyrkoruin är en väldigt fin plats.

- Spring!
/Calle

fredag 20 augusti 2010

Hyssnaleden: Löpberättelse

I april 2008 sprang jag Hyssnaleden.

Om det äventyret kan man läsa på min blog.
Det var ju rätt länge sedan så det är väl snart dags igen...

-Spring!
/Calle

fredag 13 augusti 2010

Status Älgstigen 2010.07.28

Sprang älgstigen för ett par veckor sedan, närmare bestämt den 28e juli och kan berätta att leden är mestadels helt löpbar. Som vanligt är den ju lite trixig här och var men det ska den ju vara.

/Calle